eerste winst voor cacaoboerinnen

  • 26 maart 2013

Mars en Nestlé ondernemen actie om de ongelijkheid, honger en armoede van cacaoboerinnen aan te pakken. Mondelez blijft achter. Dit is de eerste winst binnen de Oxfam-campagne Behind the Brands.

 
Adelaju Olaleye, cacao-boerin in Osun, Nigeria, aan het
werk op een stuk land dat ze geërfd heeft van haar vader.
Foto George Osodi / Panos voor Oxfam

Nestlé, Mars en Mondelez kopen 30% van de cacao die wereldwijd verbouwd wordt. Maar de vrouwen die deze cacao verbouwen en verwerken, leven vaak in grote armoede. Mars en Nestlé zeggen vandaag concrete stappen toe om dit te veranderen. Mondelez International, dat 15% van de markt in handen heeft, zegt nog niks toe. Daarom zet Behind the Brands nu in op Mondelez.

over behind the brands

Meer dan 60.000 mensen tekenden de afgelopen maand de petitie om de drie grootste cacaobedrijven te bewegen tot een eerlijke deal voor cacaoboerinnen. Deze petitie is onderdeel van de internationale campagne Behind the Brands. Met Behind the Brands bindt Oxfam Novib, samen met andere Oxfam-organisaties, de strijd aan met de misstanden in de voedselproductie.

nu wordt er wel geluisterd

‘De stem van cacaoboerinnen en oproepen van consumenten wereldwijd worden nu gehoord door Mars en Nestlé’, zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib. ‘Veel te lang kwamen vrouwen als laatste aan bod in de levensmiddelensector. Het achterstellen van vrouwen draagt bij aan honger, armoede en ongelijkheid in deze wereld. Via de Oxfam-campagne Behind the Brands laten consumenten zien dat zij begaan zijn met deze vrouwen en de impact die bedrijven op hen hebben. Mars en Nestlé luisteren nu wel!’

beloften van Mars en Nestlé

Mars en Nestlé zeggen onder meer toe dat ze onderzoeken zullen starten naar de positie van vrouwen in hun leveringsketens voor cacao. Ze zullen verder een actieplan opstellen om de slechte omstandigheden voor vrouwen aan te pakken. ‘Wij zijn tevreden met de toezeggingen van Mars en Nestlé', zegt Karimi. ‘Maar alleen daden kunnen echte en duurzame veranderingen teweegbrengen. Wij blijven deze bedrijven nauwlettend volgen om ervoor te zorgen dat zij hun beloftes waarmaken.’

hoe verder met Mondelez

Met Pasen in het vooruitzicht staat de cacaobedrijven weer een hoge omzet te wachten. Jaarlijks worden ruim 90 miljoen chocoladepaashazen geproduceerd. Mondelez is de grootste koper van cacao en heeft ook de meeste invloed op de chocolade-industrie. Maar Mondelez heeft nog niet aangegeven haar beleid te willen verbeteren. ‘Het beleid van Mondelez loopt nu duidelijk achterop. Vrouwen die produceren voor Mondelez krijgen nog steeds minder betaald dan mannen en hebben te maken met discriminatie en oneerlijke werkomstandigheden. Het is de hoogste tijd dat Mondelez nu ook concrete stappen zet’, aldus Karimi. Kom ook in actie en laat Mondelez horen dat hun beleid moet veranderen.

meer informatie

Meer weten over de toezeggingen van Mars en Nestlé? Lees dan
- het persbericht ‘Oxfam Novib campagne boekt eerste winst voor cacaoboerinnen’
- of kom ook in actie

Bron: Oxfam Novib, 26 maart 2013

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies