Is landjepik bij Coca-Cola en PepsiCo echt verleden tijd?
- 20 oktober 2016
Coca-Cola en PepsiCo zeggen dat ze niet meer toestaan dat inheemse bevolkingen van hun land worden gezet. Bijvoorbeeld omdat hun suikerleveranciers hun productie willen uitbreiden. Maar houden ze zich aan hun woord?
Ken jij het verhaal achter het eten in jouw winkelmandje? Dat is soms niet zo best. De boeren en boerinnen die de ingrediënten voor bekende internationale voedselmerken produceren, lijden zelf vaak honger. Met onze wereldwijde campagne Behind the Brands onthullen wij de wereld die schuilgaat achter de grootste 10 internationale voedingsmiddelenbedrijven. In 3 jaar tijd hebben meer dan 700.000 consumenten zich via de campagne laten horen en de bedrijven hebben geluisterd. Zij hebben beloftes gedaan over hoe zij hun invloed in hun productieketen zullen gebruiken om actie te ondernemen.
In reactie op de campagne beloofden Coca-Cola en PepsiCo 3 jaar geleden landjepik uit hun productieketen te bannen. Sindsdien houden we de bedrijven nauwlettend in de gaten. We bekijken hun vooruitgang en geven advies over hoe het beter/anders kan.
Hoe staat het er nu voor?
Het goede nieuws is dat beide bedrijven de afspraken in de praktijk aan het uitvoeren zijn. In reactie op jouw oproep hebben ze een zero tolerance-beleid voor landroof aangenomen. Verder hebben ze beloofd onderzoek te gaan doen naar het risico van schending van landrechten in Brazilië bij de productie van suiker; een belangrijk ingrediënt in hun producten. Dit is een belangrijke eerste stap omdat het aangeeft waar in hun productieketen zich de grootste risico’s bevinden.
PepsiCo gaat beter onderzoek doen
Om te zorgen dat de acties van de bedrijven hout snijden, heeft Oxfam samen met een onafhankelijke expert gekeken naar de stappen die de bedrijven tot nu toe hebben gezet. Wat blijkt? Coca-Cola’s eigen onderzoek is sterk. Nu is het tijd voor het verder uitvoeren van hun actieplan. De aanpak die PepsiCo heeft gebruikt, voldoet niet aan wat nodig is om de problemen rond landrechten grondig te onderzoeken in de productieketen. PepsiCo erkent dit en heeft toegezegd om bij alle toekomstige onderzoeken hun aanpak te verbeteren en hierbij ook aanbevelingen van Oxfam mee te nemen.
Blijf op de hoogte
Sluit je aan bij de wereldwijde Grow-campagne. Ontvang het laatste nieuws over voedselzekerheid, klimaat en landrechten en ontdek hoe jij kunt helpen.