Roep General Mills op tot openheid van zaken
- 6 augustus 2013
General Mills, een van ’s werelds tien grootste voedselbedrijven, wil niets kwijt over de herkomst van de grondstoffen die ze opkoopt. Niemand kan nu het bedrijf controleren. Roep op tot transparantie!
Het is de hoogste tijd dat General Mills naar haar klanten luistert en bekend maakt hoeveel cacao, suikerriet en soja ze opkoopt. Foto:Oxfam |
We kunnen bedrijven alleen verantwoordelijk houden als zij open zijn over hun activiteiten en de gevolgen ervan. General Mills, een van ’s werelds tien grootste bedrijven en o.a. bekend van Haagen-Dazs ijs, gedraagt zich het meest geheimzinnig. Van alle grondstoffen die dit bedrijf opkoopt, worden alleen de cijfers over palmolie bekend gemaakt. De rest blijft geheim.
Stop de geheimzinnigheid
Het is dus de hoogste tijd dat General Mills naar haar klanten luistert en bekend maakt hoeveel cacao, suikerriet en soja ze opkoopt. En ook uit welke landen de grondstoffen komen. Zo kunnen wij allen zien of het bedrijf eerlijk en verantwoord handelt.
Maak het verschil
Met de internationale campagne Behind the Brands roepen we ’s werelds tien grootste levensmiddelenbedrijven op bij te dragen aan een eerlijk voedselsysteem voor iedereen. Voor onze supporters hebben we verschillende actietips per bedrijf opgesteld. Jij kunt het verschil maken door bedrijven te wijzen op hun verbeterpunten. Doe mee en start nu door General Mills op te roepen tot openheid van zaken!
Samen staan we sterk
Al meer dan 115.000 mensen steunen de Behind the Brands-campagne sinds de lancering in februari 2013. Met resultaat. Mars, Mondelez en Nestlé hebben al toegezegd hun beleid te verbeteren om de cacaoboerinnen in hun productieketen betere kansen te geven. Ook Unilever wil de positie van vrouwen verbeteren. Allemaal dankzij onze supporters! Wil jij je ook inzetten voor een beter voedselsysteem? Sluit je aan.
Bron: Oxfam Novib, 6 augustus 2013