voedselprijzen veranderen eetpatronen

  • 15 juni 2011

Oxfam Novib doet internationaal opinie-onderzoek naar voedsel

Den Haag, 15 juni. Over de hele wereld veranderen mensen hun eetpatroon vanwege de stijgende kosten van voedsel, zo blijkt uit wereldwijd opinie-onderzoek in opdracht van Oxfam. Van de ondervraagden zegt 66 procent dat zij stijgende voedselprijzen als één van hun grootste zorgen zien. Het onafhankelijke onderzoek is in 17 landen over de hele wereld uitgevoerd, onder meer in: Nederland, Brazilië, Ghana, Guatemala, India, Kenia, Filippijnen, Spanje, Tanzania, Groot-Brittannië en de VS. Hieruit blijkt dat 

  • De stijgende kosten van voedsel is met voorsprong de grootste zorg. 66 procent van de ondervraagden over de hele wereld meldde het als een van de grootste zorgen.
  • 55 procent van de ondervraagden zeiden dat zij nu niet hetzelfde eten als twee jaar geleden. 20 procent zei dat hun eetpatroon is veranderd omdat eten te duur wordt.
  • In arme landen was de beschikbaarheid van voedsel veruit de grootste zorg: In Kenia 57 procent van de ondervraagden en in Tanzania 45 procent.
  • Een vijfde van de onderzochte mensen in ontwikkelingslanden, zoals Pakistan, Kenia, Ghana, Mexico, India en Guatemala zei dat zij soms, zelden of nooit genoeg te eten krijgen, vergeleken met 6 procent in ontwikkelde landen zoals Groot-Brittannië, Australië en de VS. In Tanzania en Kenia zei maar liefst 21 procent van de ondervraagden dat zijn zelden of nooit genoeg te eten hebben.
  • Stijgende olie- en transportkosten en de gevolgen van extreem en wispelturig weer werden het vaakst genoemd als hoofdfactoren, die de voedseltoevoer treffen, gevolgd door overheidsbeleid en het optreden van grote ondernemingen.

Tom van der Lee, directeur campagnes van Oxfam Novib: ‘Wat we eten verandert snel, en voor veel te veel mensen wordt het slechter. Grote aantallen mensen, vooral in de armste landen, snijden in de hoeveelheid en kwaliteit van het voedsel dat zij eten, vanwege stijgende voedselprijzen. Ons voedselsysteem is failliet. Wat nodig is is rust op de goederenmarkten, duidelijke klimaatovereenkomsten en steun aan kleine boeren in de arme landen.’

Uit het onderzoek blijkt verder dat 83% van de Nederlanders iedere dag voldoende eten op tafel heeft. In Tanzania geldt dat maar voor 25 % van de respondenten.  53% van de Nederlanders maakt zich zorgen over de prijs van voedsel. Op de vraag waarom bepaald voedsel niet langer meer gegeten wordt, geeft 30 % van de Nederlanders het antwoord dat het te duur is geworden.  In Kenia kiest bijna 80% voor ditzelfde antwoord. Pasta is het favoriete voedsel van de Nederlander, gevolgd door Chinees eten en pizza.
Het wereldwijde opinie onderzoek onder ruim 16.000 mensen toont ook aan dat de voorkeur voor Westers voedsel de eetpatronen wereldwijd beïnvloedt. Pizza, pasta en kip staan in de meeste landen bovenaan de lijst favoriete etenswaren. De enige uitzondering zijn de armste Afrikaanse landen, waar traditionele etenswaren, zoals maïs, nog steeds de dagelijkse kost zijn.

Dit onderzoek is uitgevoerd als onderdeel van de internationale GROW-campagne van Oxfam. Deze werd deze maand in 34 landen gelanceerd om de problemen van ons voedselsysteem onder de aandacht te brengen en wereldwijd te pleiten voor radicale oplossingen.

Van der Lee: ‘Voedsel is een bron van groot genoegen en het recht op eten is één van onze meest fundamentele mensenrechten. We moeten allemaal betrokken raken bij het debat over ons wereldwijde voedselstelsel, zodat iedereen vandaag en morgen genoeg te eten heeft.

Noot voor de redactie:
Het opinie-onderzoek is uitgevoerd in Nederland, Australië, Duitsland, Brazilië, Ghana, Guatemala, India, Kenia, Mexico, Pakistan, Filippijnen, Rusland, Zuid-Afrika, Spanje, Tanzania, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. In totaal deden 16.421 mensen mee aan dit onderzoek, dat door Globescan werd uitgevoerd via internet, telefoon en persoonlijke gesprekken. Gedetailleerde resultaten, wereldwijd en per land, kun worden gedownload op www.oxfamnovib.nl/foodsurvey

Tom van der Lee, directeur campagnes van Oxfam Novib is beschikbaar voor interviews en verdere toelichting. 

Contact: Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683.

Bron: Oxfam Novib, 15 juni 2011

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies