Coca-Cola gaat landjepik uitbannen
- 8 november 2013
Coca-Cola, ’s werelds grootste suikerinkoper, zegt vandaag toe ervoor te zorgen dat de suiker in hun producten niet langer van ingepikte grond komt. Een belangrijk succes binnen Oxfam’s Behind the Brands campagne.
Dolf Jansen spreekt zich uit tegen landjepik. |
Een maand geleden vroegen wij 3 van de grootste bedrijven in de suikerindustrie – Coca-Cola, PepsiCo en Associated Britisch Foods (ABF) – ervoor te zorgen dat suiker niet tot landjepik leidt. Dat deden we natuurlijk niet alleen. Meer dan 225.000 mensen kwamen in actie met Oxfam’s Behind the Brands campagne. En met succes!
Onafhankelijk onderzoek
Coca-Cola gaat diepgaand, onafhankelijk onderzoek laten doen naar de mensenrechten en milieugevolgen van haar bedrijfsvoering, om te beginnen in Colombia, Guatemala en Brazilië. Daarna in India en Zuid-Afrika. Het bedrijf maakt ook bekend wie hun grote rietsuikerleveranciers zijn.
Belangrijke stap
Coca-Cola is hiermee de eerste van de 3 giganten die toezegt de landrechten van gemeenschappen te zullen respecteren, door de hele handelsketen heen. Bovendien wil het bedrijf haar invloed aanwenden om overheden en internationale instanties ook zo ver te krijgen. Wij blijven Coca-Cola nauwlettend volgen, zodat hun toezeggingen ook worden vertaalt in concrete actie.
Bron: Oxfam Novib, 8 november 2013