Coca-Cola gaat landjepik uitbannen

  • 8 november 2013

Coca-Cola, ’s werelds grootste suikerinkoper, zegt vandaag toe ervoor te zorgen dat de suiker in hun producten niet langer van ingepikte grond komt. Een belangrijk succes binnen Oxfam’s Behind the Brands campagne.

Coca-Cola gaat landjepik uitbannen

Dolf Jansen spreekt zich uit tegen landjepik.
Foto:Arie Kievit/Oxfam Novib

Een maand geleden vroegen wij 3 van de grootste bedrijven in de suikerindustrie – Coca-Cola, PepsiCo en Associated Britisch Foods (ABF) – ervoor te zorgen dat suiker niet tot landjepik leidt. Dat deden we natuurlijk niet alleen. Meer dan 225.000 mensen kwamen in actie met Oxfam’s Behind the Brands  campagne. En met succes!

Onafhankelijk onderzoek

Coca-Cola gaat diepgaand, onafhankelijk onderzoek laten doen naar de mensenrechten en milieugevolgen van haar bedrijfsvoering, om te beginnen in Colombia, Guatemala en Brazilië. Daarna in India en Zuid-Afrika. Het bedrijf maakt ook bekend wie hun grote rietsuikerleveranciers zijn.

Belangrijke stap

Coca-Cola is hiermee de eerste van de 3 giganten die toezegt de landrechten van gemeenschappen te zullen respecteren, door de hele handelsketen heen. Bovendien wil het bedrijf haar invloed aanwenden om overheden en internationale instanties ook zo ver te krijgen. Wij blijven Coca-Cola nauwlettend volgen, zodat hun toezeggingen ook worden vertaalt in concrete actie. 
 

Bron: Oxfam Novib, 8 november 2013

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies