3 schokkende feiten over jouw boodschappen
1. Een druivenplukster in Zuid-Afrika moet haar hele leven werken om evenveel te verdienen als een directeur van een Britse supermarkt in minder dan 5 dagen verdient.
Oneerlijk? Dit onrecht is het resultaat van supermarkten die goed investeren in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders in lage-en middeninkomenslanden die onze boodschappen produceren. Zij werken lange dagen om onze schappen te vullen maar verdienen nauwelijks genoeg om zelf hun gezin te eten te geven. Supermarkten kijken nauwelijks naar hun rechten.
Oxfam is in 2018 de wereldwijde campagne Behind the Barcodes gestart om het lot van miljoenen voedselproducenten en arbeiders in kwetsbare landen te verbeteren. Jaarlijks onderzoeken we wat de 5 grootste Nederlandse supermarkten doen om uitbuiting uit onze schappen te weren. En we spreken hen aan op hun verantwoordelijkheden.
En met succes! Meerdere supermarkten, waaronder Jumbo, Albert Heijn en Lidl, hebben onder druk van onze campagne toegezegd werk te maken van mensenrechten in hun ketens. Binnenkort kun je nieuw onderzoek van ons verwachten – en natuurlijk de nodige actie om de supermarkten nog een duwtje in de juiste richting te geven. Houd je oren en ogen open…
2. Vrouwen zijn wereldwijd 800 miljard dollar aan inkomsten kwijtgeraakt door de coronacrisis
Dat is de totale rijkdom van maar liefst 98 landen bij elkaar. Wereldwijd zijn vrouwen meer dan 64 miljoen banen kwijtgeraakt vorig jaar – een verlies van 5%, ten opzichte van 3,9% voor mannen.
De economische impact van de coronacrisis is groter op vrouwen, omdat zij al oververtegenwoordigd zijn in laagbetaalde, onzekere banen met slechte arbeidsvoorwaarden. Ook in de voedselindustrie zijn vrouwen hard geraakt door de coronacrisis. Ben jij benieuwd wat de supermarkten doen – of niet doen – om hun rechten te waarborgen? Lees verder, want…
3. Alle 5 grootste supermarkten scoorden vorig jaar een dikke onvoldoende op mensenrechten
Wat doen Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS eigenlijk om uitbuiting van vrouwen, arbeiders, kleine boeren en vrouwen in hun productieketens te voorkomen?
Niet genoeg, bleek vorig jaar opnieuw uit onze jaarlijkse ranglijst. Geen van de supermarkt scoorde zelfs maar een voldoende, en PLUS bungelt onderaan met een magere 9%. Eerder dit jaar vroegen we jou om de grootste achterblijvers PLUS en Aldi een kaart te sturen om eerlijke boodschappen te eisen. Aan onze oproep gaven jullie massaal gehoor, maar PLUS en Aldi doen nog steeds geen concrete toezeggingen.
Tijd voor meer actie dus. En die actie komt er – heel binnenkort! Houd je mailbox in de gaten om te ontdekken wat jij kunt doen om uitbuitingsvrije boodschappen te eisen van de 5 grootste supermarkten.