Ook ik ben happy met Appie!

  • 5 maart 2019

Na 8 maanden campagne voeren belooft Albert Heijn nieuw beleid op mensenrechten en duurzaamheid. Campaigner Tim Zijlstra onthult hoe zo'n campagne werkt.

Dit blog is geschreven door Tim Zijlstra, campaigner 'land, voedsel en water' voor Oxfam Novib. 

Het inkomen dat arbeiders, boeren en vrouwen in de productieketens van Albert Heijn en Jumbo verdienen bij de productie van ons eten, is vaak te laag om een waardig bestaan te kunnen opbouwen. 

Na 8 maanden campagne voeren, waarbij duizenden mensen zoals jij zich uitspraken, en na intensieve gesprekken met onze mensenrechtenexperts, heeft Albert Heijn eindelijk erkent dat zij ook een aandeel hebben. Albert Heijn heeft naar aanleiding van onze Behind the Barcodes campagne nieuw beleid op mensenrechten en duurzaamheid beloofd.

Een lange adem voor actievoerders en lobbyisten

Het aansturen op verandering kan soms lang duren. Als campaigner bij Oxfam Novib weet ik er alles van. Dus toen ik de scorelijst van de Behind the Barcodes-campagne zag, waarin de vijf grootste Nederlandse supermarkten allemaal vrij slecht scoren bij het tegengaan van uitbuiting in hun productieketens, wist ik direct dat er veel werk aan de winkel was. Samen met andere Oxfam’s – verspreid over de hele wereld – schenen we een licht op de omstandigheden waaronder mensen in ontwikkelingslanden werken om het eten op onze tafels te produceren.

Garnalen pellen voor een schijntje

Tijdens onze Behind the Barcodes-campagne vertelden we je onder andere het verhaal van Melati uit Indonesië. Zij werkt in een fabriek waar ze maar liefst 600 garnalen per uur moest pellen, oftewel 1 per 6 seconde! Terwijl mensen als Melati onder slechte omstandigheden moeten werken en amper genoeg inkomen ontvangen om eten op hun eigen tafel te zetten, verdienen supermarkten hier in Nederland flink aan het verkopen van garnalen. Van de 20 euro voor een kilo garnalen uit de supermarkt gaat slechts 7 cent naar de mensen die ze pellen.

Druk opvoeren, zo pakken we het aan

Hoe zorg je nou dat je zo’n verhaal als dat van Melati niet alleen bij publiek bekend wordt, maar ook doordringt tot de supermarkten waarvoor zij als een razende garnalen pelt? Wij ontwikkelden onder andere een petitie, video’s, cartoons, spoten green graffiti’s, en zochten de media op. De petitie – waarin we vroegen om eerlijke boodschappen – werd in een kleine twee maanden bijna 20.000 keer ondertekend. Als jij je naam daar ook aan toe hebt gevoegd, heel erg bedankt!

 

Tegelijkertijd voerden mensenrechtenexperts van Oxfam Novib intensieve gesprekken met zowel Albert Heijn als Jumbo. Doordat we de stemmen van bijna 20.000 mensen konden vertegenwoordigen bij onze gesprekken met onder andere Albert Heijn hebben wij de druk kunnen opvoeren. Jouw stem heeft gewerkt om Albert Heijn te laten inzien dat zij echt moeten veranderen.

Betere lonen en waardig bestaan

De beloftes van Albert Heijn die gepubliceerd staan op hun website, dat klinkt misschien nogal abstract. Maar die belofte kan een wereld van verschil betekenen voor mensen die ons voedsel produceren. Zo kan de belofte van Albert Heijn om in zich te zetten voor betere lonen voor mensen als Melati ervoor zorgen dat zij genoeg eten op tafel te hebben voor hun hele familie.

En net zo belangrijk: zij kunnen eindelijk een waardig bestaan opbouwen. Daarnaast kan deze stap van Albert Heijn een domino-effect voorzaken in de supermarktensector. Ze laten als een van de eerste supermarken ter wereld zien dat het belangrijk is om zelf een actieve rol te nemen in het verbeteren van mensenrechten. Dat zij die verantwoordelijkheid niet meer moeten afschuiven op toeleveranciers; en al helemaal niet op consumenten zoals jij en ik. Wij moeten met een gerust hart boodschappen kunnen doen en er vanuit kunnen gaan dat onze supermarkt ervoor zorgt dat er geen uitbuiting in ons eten zit.

Hallo Jumbo!

De belofte van Albert Heijn voor nieuw beleid is een eerste stap. Er kan zeker nog veel meer gebeuren om uitbuiting uit ons voedsel te bannen. We blijven Appie in de gaten houden om te zien of ze dit nieuwe beleid daadwerkelijk in praktijk brengen. Maar het is nu eerst aan andere supermarkten, zoals Jumbo, om het voorbeeld van Albert Heijn te volgen; zij kunnen nu niet achter blijven.

Ook blijven we in gesprek met het moederbedrijf van Albert Heijn; Ahold Delhaize. Zij hebben nog niet dezelfde stappen gezet als Albert Heijn.
Blijf onze Behind the Barcodes-campagne dus in de gaten houden en kom op de juiste momenten samen met ons in actie tegen uitbuiting. Je hebt het gezien: het kan soms lang duren, maar samen staan we sterk voor mensen die ons voedsel produceren.

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies