De Eerlijke Chocoladetest
Het was wellicht de kortste vergadering in de geschiedenis van Oxfam Novib. "Zullen we voor Internationale Chocoladedag eerlijke fairtrade chocolade testen?" Natuurlijk wilden we dat wel! Maar tijdens het testen stuitten we allemaal op dezelfde vraag: wat is het verschil tussen de ene 'fairtrade' chocoladereep en de andere?
Om de test zo eerlijk mogelijk te maken kozen we chocoladerepen uit die in principe 'hetzelfde' waren: dus chocola met hazelnoten. Melk en puur.
De deelnemers
Pure Hazelnoten chocolade
- Albert Heijn - €1,49
- Côte D'Or - €2,99
- Swiss - €2,29
Melkchocolade hazelnoten
- Albert Heijn - €1,39
- Côte D'Or - €2,59
- Verkade - €1,59
- Tony's Chocolonely €2,69
De uitslag
Door een expertpanel van 9 collega's werd de chocola beoordeeld. Ze konden de chocola een score geven van A tot en met C. A stond voor goed, B voor geweldig en C voor verrukkelijk. Want je kunt nooit helemaal verkeerd gaan met chocolade.
De melkchocolade hazelnotentest
"Het scheelt niet veel, maar de winnaar bij de melkchocolade hazelnotentest was Tony's Chocolonely!" beoordeelt collega Erik na het optellen van de scores.
De Côte D'or melk wordt het slechtste beoordeeld. "Er is niets mis mee, maar hij is wel erg zoet", geeft een andere collega aan.
De pure chocolade hazelnotentest
De pure chocolade hazelnotentest bracht de grootste verrassing: iedereen was namelijk erg te spreken over Swiss. "Het is niet een merk waarbij je gelijk denkt 'oh die ga ik kopen', als je trek hebt in chocola."
Maar waar de andere pure repen al snel "zoet" of "muffig" bevonden worden, slaat Swiss precies de juiste noot. Mooi meegenomen: het is ook nog één van de goedkopere pure chocolade repen. Klein minpuntje: "de reep is niet geschikt voor vegans."
Ons panel
De scores
Maar wat betekent welk keurmerk nou?
Het viel ons allemaal gelijk op dat elke chocoladereep een ander 'fairtrade' keurmerk hadden, of er verschillende combinaties op nahielden. Hoe weet je dan wat nou écht goede chocolade is?
Laten we één ding voorop stellen: alle keurmerken hebben hetzelfde doel. Eerlijkere prijzen voor cacao. De verschillen zitten vooral in hoe ze dit willen bereiken. UTZ heeft hier bijvoorbeeld zelf een blog over geschreven, waarin ze zichzelf vergeleken met Fairtrade. Belangrijke verschillen die ze zelf aanhaalden:
- UTZ werkt wel met grote cacao- en koffieproducenten, Fairtrade richt zich meer op kleine boeren
- De manier waarop ze inkomsten willen verbeteren verschillen. UTZ wil de opbrengst van de oogst verbeteren, Fairtrade richt zich op minimum- en maximumprijzen
Kijk naast het keurmerk, ook naar de leverancier
Met onze 'Behind the Brands'-campagne beoordelen we grote drink- en voedselleveranciers op hoe zij hun voedsel produceren. We kijken naar arbeidersbeleid, klimaatbeleid, hoe duurzamheid en eerlijkheid in de productieketen wordt gewaarborgd. Op de Behind the Brinds-site kun je nog de top 10 grootste bedrijven terugvinden.
Maar helaas bestaat échte eerlijke chocola (nog) niet
Ondanks alle pogingen van verscheidene bedrijven en keurmerken bestaan er nog veel misstanden in de cacao-industrie. Het is als eerlijke kleding proberen te kopen: helemaal eerlijk is het nooit, maar het is (soms) wel ietsje eerlijker.
Nu kan je dat heel moedeloos maken, of het kan je juist hoop geven. In de supermarkt was namelijk geen één reep te vinden die zich niet had aangesloten bij een keurmerk. Langzaam aan verbeterd het proces, ook al zouden we soms willen dat het nog sneller ging. Blijf dus vooral letten op keurmerken en de bedrijven van wie je de chocolade koopt. Dan kunnen we op een dag genieten van écht eerlijke chocolade.
Doe mee!
Goed nieuws: de afgelopen 15 jaar is extreme armoede gehalveerd. Met jouw hulp kunnen we armoede voorgoed verslaan.