De bittere nasmaak van suiker
- 2 oktober 2013
Suiker een bittere nasmaak? Inderdaad, te vaak blijkt dat kleine boeren van hun land worden verjaagd voor de suiker in jouw favoriete eten en drinken. Hele dorpen verliezen zo hun bron van voedsel en inkomen.
Foto's:Maxi Jazz © Carli Hermès for Oxfam/Dolf Jansen © Carli Hermès for Oxfam
Wat hebben de grootste voedselbedrijven ter wereld te maken met landjepik? Meer dan je denkt! Bedrijven zoals Coca-Cola, PepsiCo en ABF kopen en produceren gigantische hoeveelheden suiker. Hun invloed op de wereldwijde suikerindustrie is enorm. Als de vraag naar suiker stijgt, verhevigt de strijd om de grond waarop deze verbouwd wordt.
Oxfam heeft ontdekt dat suikerbedrijven in Brazilië en Cambodja land afpikken van kleine boeren. Veel van deze bedrijven leveren suiker aan grote voedselbedrijven als Coca-Cola en PepsiCo. De multinationals doen te weinig om dit ‘landjepik’ te voorkomen.
Oxfam-supporters Dolf Jansen en Maxi Jazz (van Faithless) roepen alle Nederlanders op om zich uit te spreken tegen landjepik, richting Coca-Cola, PepsiCo en ook Associated British Foods. Deze laatste wordt, als grootste suikerproducent in Afrika, in verband gebracht met onopgeloste geschillen over land.
Kom in actie, met Dolf en Maxi
Dolf en Maxi sluiten zich met hun oproep aan bij de Oxfam Novib-actie ‘The Bitter Taste of Sugar’. Ook jij kunt ervoor zorgen dat de suiker in jouw frisdrank niet van ingepikt land komt. Want de voedselgiganten luisteren naar hun klanten, naar jou dus!
Nog niet overtuigd? Kijk dan even naar de vorige actie van onze campagne ‘Behind the Brands’. Daar zie je hoe ook jij het beleid van grote levensmiddelenbedrijven positief kan veranderen. Ruim 100.000 chocoladeliefhebbers zorgden er namelijk voor dat Mars, Nestlé en Mondelez de positie van vrouwen in de cacaosector gaan verbeteren.
Niks zoets aan suiker
In het vandaag verschenen Oxfam-rapport Sugar Rush: land rights and the supply chains of the biggest food and beverage companies (PDF) lees je schrijnende gevallen van landroof en landconflicten. Hierbij zijn bedrijven betrokken die Coca Cola en PepsiCo van suiker voorzien. Het rapport vermeldt ook vermeende conflicten in de leveringsketen van Associated British Foods. Enkele voorbeelden:
- Vissers in de deelstaat Pernambuco van Brazilië strijden om toegang tot hun land en visgronden. Ze zijn in 1998 met geweld verdreven door een suikerfabriek die levert aan Coca Cola en PepsiCo. Veel gezinnen wonen nu in krottenwijken in de stad.
- In Cambodja strijden 200 gezinnen om het land dat zij in 2006 kwijtraakten aan een suikerplantage. Deze plantage levert aan Tate & Lyle Sugars, die de suiker doorverkoopt aan franchises die werken en bottelen voor Coca Cola en PepsiCo. Het leven van de gezinnen is totaal ontwricht.
- Associated British Foods is eigenaar van Illovo, de grootste suikerrietproducent van Afrika. ABF wordt in mediarapportages in verband gebracht met landconflicten in Mali, Zambia en Malawi.
Nieuwsuur
Nederlandse financiële instellingen investeren in een bedrijf dat betrokken is bij landconflicten: Bunge. Dat berichtte Nieuwsuur tijdens de uitzending van 2 oktober.
Naar aanleiding van het Profundo-rapport Dutch financing of food companies, opgesteld in opdracht van Oxfam Novib, blijkt dat ABN AMRO, ABP, Aegon, ING, Pensioenfonds Zorg en Welzijn en de Rabobank investeren in voedselmultinationals en in grote palmolie-, suiker- en soja-handelaren.
Ook berichtte Nieuwsuur over suiker en landroof in Brazilië naar aanleiding van het Sugar Rush rapport. Lees meer over landroof in Brazilië in de case study Sugar Production in Brazil.
Bron: Oxfam Novib, 2 oktober 2013