Hoe scoort jouw supermarkt dit jaar?

  • 3 juli 2019

Supermarkt

Aldi, Lidl en PLUS scoren opnieuw slecht. Albert Heijn en Jumbo maken stappen vooruit. Maar over de hele linie doen alle supermarkten nog te weinig om schendingen van mensenrechten in ontwikkelingslanden tegen te gaan. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de eerste supermarktenranglijst update, Behind the Barcodes.

De supermarktenranglijst Behind the Barcodes - is gebaseerd op het beleid en de praktijk van de grootste supermarkten uit Nederland. We kijken onder meer naar arbeidsomstandigheden en lonen in ontwikkelingslanden.

Vooruitgang voor Albert Heijn en Jumbo

Albert Heijn publiceerde in februari dit jaar als eerste nieuw mensenrechtenbeleid. Het neemt hierdoor de koploperspositie van PLUS over met een score van 17%. Jumbo volgt Albert Heijn op de voet als grootste stijger op de Nederlandse ranglijst, van 0 naar 16%. Albert Heijn boekt over de brede linie van thema’s vooruitgang en Jumbo in het bijzonder op transparantie en arbeidsrechten. 

Lage scores voor Aldi, Lidl en PLUS

Aldi, Lidl en PLUS blijven achter. De scores van Aldi en Lidl stijgen maar licht, terwijl de score van PLUS zelfs daalt. Dit komt doordat PLUS haar eerdere toezeggingen niet opvolgt, zoals het publiek rapporteren over mensenrechten en meer inkopen bij vrouwelijke producenten.

Nog veel werk aan de winkel

Alle vijf Nederlandse supermarkten scoren nog steeds een ruime onvoldoende op de ranglijst. De focus bij supermarkten ligt op winst en marktaandeel en niet op mensenrechten. Zolang ze hun beleid en praktijk op mensenrechten niet verbeteren, blijft uitbuiting in voedselketens bestaan. Dit wordt gevoeld door de de boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden. Maar ook in Nederland waar de boeren amper een vuist kunnen maken tegen de onderhandelingsmacht van de supermarkten.

Anouk Franck, expert bedrijfsleven en mensenrechten bij Oxfam Novib:

Veel meer druk is nodig om supermarkten in beweging te krijgen: Aldi, Lidl en PLUS zijn de nieuwe hekkensluiters, terwijl zij geen tijd te verliezen hebben. Zolang supermarkten hun beleid en praktijk niet verbeteren, trekken werknemers in hun ketens, zoals garnalenpelsters in Indonesië en de tomatenplukkers in Italië aan het kortste eind.

Nieuw mensenrechtenbeleid voor Albert Heijn en Jumbo

In antwoord op onze campagne en na maanden van intensieve onderhandelingen publiceren Albert Heijn en Jumbo nieuw mensenrechtenbeleid in 2019. Beide supermarkten zegden toe dat ze:

  • de leveranciers van hun huismerkproducten, nationaal en internationaal bekend gaan maken. 
  • mensenrechtenrisico’s in hun ketens in kaart gaan brengen.
  • jaarlijkse meerdere onderzoeken gaan uitvoeren voor producten die voor werknemers en boeren in ontwikkelingslanden de grootste risico’s met zich meebrengen.

Oxfam Novib volgt dit proces nauwlettend. Voor Albert Heijn is het zeer belangrijk dat ook moederbedrijf Ahold Delhaize het voorbeeld van haar dochteronderneming Albert Heijn volgt en haar mensenrechtenbeleid verbetert.

Lees meer over deze nieuwe supermarktranglijst 

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies