Investeerders vragen voedselgiganten om transparantie
- 17 september 2013
31 grote investeringsfondsen spreken vandaag de 10 grootste voedselmultinationals aan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een grote steun voor onze campagne ‘Behind the Brands’.
Foto:Oxfam |
De fondsen, waaronder Calvert Investments, F&C Asset Management, BNP Paribas Investment Partners en Avia Investors, stuurden een gezamenlijke brief naar The Big Ten. Hierin vragen ze de bedrijven meer te doen aan de sociale- en milieuproblemen bij de productie van hun grondstoffen. Bovendien moeten de voedselgiganten transparanter te werk gaan. De fondsen, samen bijna goed voor 1,5 biljoen dollar en zeer invloedrijk, sluiten zich aan bij onze campagne.
Update van de scorekaart
Zes maanden na de lancering van the Behind the Brands campagne gaat het langzaam beter met de groten van de voedingsmiddelenindustrie. Zo erkent Nestlé landrechten een stuk beter. Het is zelfs het eerste bedrijf dat het principe onderschrijft dat lokale gemeenschappen vooraf hun toestemming moeten geven, op basis van informatie (Free and Prior Informed Consent), wanneer hun land wordt verkocht of verhuurd voor de verbouw van grondstoffen. Dit staat nu in de richtlijnen voor leveranciers, die de suiker, soja, palmolie en andere goederen leveren.
Kleine verbeteringen
Ook Coca Cola voert kleine verbeteringen door. Haar leveranciers moeten nu watervervuiling en de uitstoot van broeikasgassen meer beperken en biodiversiteit beschermen of verbeteren. Unilever scoort één punt hoger op vrouwenrechten, omdat ze de Women’s Empowerment Principles van de Verenigde Naties heeft ondertekend. Maar Unilever, dat nu nog een 4 scoort, kan nog een hoop verbeteren op het gebied van vrouwenrechten.
We zijn er nog niet
Ondanks deze verbeteringen zijn we er nog niet. Nog steeds scoort geen enkel bedrijf over de hele linie hoger dan een ‘voldoende’. En Associated British Foods, General Mills en Kellogg’s staan nog steeds onderaan de ranglijst, met weinig tekenen van vooruitgang. Dat kan beter.
Check je favoriete merk
Check hoe je favoriete merken er voorstaan op onze scorekaart en spreek ze aan op hun beleid. Samen kunnen we ervoor zorgen dat deze bedrijven steeds meer verbeteringen doorvoeren. Het begin is er.
Bron: Oxfam Novib, 17 september 2013