Koffiebarometer toont druk op koffieboer
- 3 juli 2014
Klimaatverandering bedreigt de koffieproductie. Kleinschalige koffieboeren moeten zich aanpassen en draaien op voor de kosten. Dit blijkt uit de Koffiebarometer 2014.
Foto: Oxfam Novib |
Vandaag lanceren wij tijdens de conferentie Climate and Coffee in het muziekgebouw aan ’t IJ de Koffiebarometer 2014 , in samenwerking met Hivos, IUCN NL, Solidaridad, en het WWF. Met dit rapport roepen wij de 10 grootste koffiebranders op om meer verantwoordelijkheid te nemen.
Te heet voor bonen
De vraag naar koffie neemt toe. Om hieraan te voldoen, zou de productie de komende 5 jaar met 15% moeten stijgen. Maar de koffieboeren kampen met problemen. Door de veranderende weersomstandigheden dreigt hun grond ongeschikt te raken voor koffieteelt. En schimmelziektes die gedijen bij heet weer vernietigen de koffiestruiken.
Een ander probleem is dat de afzetmarkt voor gecertificeerde koffie te klein is. Koffieboeren produceren steeds vaker volgens duurzaamheidprincipes van Fairtrade, Rainforest Alliance, Organic, en UTZ. Maar slechts een kwart van deze duurzame koffie wordt als zodanig ingekocht door koffiehandelaren. Zo kost de certificering de boer meer dan het hem oplevert.
Stop klimaatverandering
Sjoerd Panhuysen, auteur van de Koffiebarometer 2014: 'De koffie-industrie moet meer verantwoordelijkheid nemen. Zij moet investeren in een klimaataanpassingsproces en langdurige, effectieve steun aan koffieboeren.'
Met de campagne 'Behind the Brands' vraagt Oxfam Novib aan voedselmultinationals om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. Doe met ons mee en roep grote voedselbedrijven op om klimaatverandering te stoppen.
Bron: Oxfam Novib, 3 juli 2014