minister prijst Oxfam-rapport over voedselbedrijven
- 11 maart 2013
Oxfam moedigt grote voedingsmiddelenbedrijven aan in een ‘race to the top’ naar duurzaamheid. Dit antwoordt minister Ploumen op Kamervragen over het Oxfam-rapport ‘Behind the Brands’.
De cacaosector is een van de eerste doelen van de Oxfam-campagne ‘Behind the Brands. George Osodi/Panos for Oxfam |
Het rapport ‘Behind the Brands’ behandelt de effecten van de wereldwijde voedingsmiddelensector op mens en milieu. Op 6 maart stelden vier Kamerleden hier vragen over aan de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Lilianne Ploumen.
Ploumen antwoordde onder meer: ‘Ik deel de analyse van Oxfam dat een aantal bedrijven uit de voedingsmiddelensector op de goede weg is wat betreft duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar er nog veel ruimte is voor verbetering.’
ranglijst
In het Oxfam-rapport zijn de grootste tien levensmiddelenbedrijven gerangschikt volgens hun prestaties op onder meer vrouwenrechten, landrecht en arbeidsomstandigheden. Ploumen: ‘Hierdoor worden bedrijven aangemoedigd om van elkaar te leren in een race to the top. Van bedrijven mogen we vragen dat zij zich inzetten om die verbetering te realiseren.’
concrete plannen
Ploumen noemt transparantie in de voedselproductieketen een belangrijke voorwaarde voor dialoog. ‘Het is van belang dat claims van producenten op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen daadwerkelijk kunnen worden gestaafd.’
Oxfam Novib vraagt de minister dan ook om met concrete plannen te komen om de bedrijven hiertoe aan te sporen.
Bron: Oxfam Novib, 8 maart 2013