Nestlé belooft beterschap in cacaoketen
- 8 maart 2013
De chocoladegigant Nestlé zegt een gedetailleerd plan toe om de positie van vrouwen in de cacaoketen te verbeteren. Zij doet dit in vervolg op Oxfam’s campagne ‘Behind the Brands’.
Een vrouw in Ivoorkust legt haar cacaobonen in de zon te drogen. |
In haar brief reageert Nestlé als eerste in het openbaar op de campagne-oproep. Oxfam leest hierin positieve signalen, maar wacht nog op concrete stappen voor betere arbeidsomstandigheden en lonen voor de cacaoboerinnen.
Uit onderzoek van ‘Behind the Brands’ blijkt dat in cacaoproductie vrouwen slecht betaald worden en achtergesteld bij mannen. Grote cacaobedrijven als Mars, Nestlé en Mondelez kunnen én moeten de positie van deze vrouwen in ontwikkelingslanden versterken.
veelbelovend
Frank Mechielsen, beleidsmedewerker bij Oxfam Novib: ‘Het is veelbelovend dat Nestlé heeft toegezegd haar beleid te verbeteren. Zij maakt de komende weken een gedetailleerd stappenplan. We zullen kritisch volgen of de stappen ver genoeg gaan om de vrouwen de rechten en kansen te geven die zij verdienen.’
Vandaag, op wereldvrouwendag, voert ‘Behind the Brands’ ook actie bij de hoofdkantoren van Mars, Mondelez en Nestlé in de Verenigde Staten. Ook jij kunt druk uitoefenen. Kijk op de campagnesite Behind the Brands.
Bron: Oxfam Novib, 8 maart 2013