Voedselindustrie gevoelig voor publieke druk
- 26 februari 2014
Het afgelopen jaar schudden we met z'n bijna 400-duizenden 's werelds grootste voedselbedrijven wakker. En met succes, als je kijkt naar de nieuwe ranglijst van de campagne Behind the Brands. De voedselindustrie pakt onrecht in hun productieketen beter aan.
Beeld:Oxfam Novib |
Goed nieuws: de koplopers van de top 10 van de grootste voedselbedrijven verbeterden hun beleid voor landrechten, vrouwenrechten en vermindering van CO2-uitstoot. Het minder goede nieuws: de totale ranglijst scoort nog lang niet voldoende. De achterblijvers doen te weinig voor een scherper beleid.
Het podium van de Behind the Brands-ranglijst blijft ongewijzigd, met Nestlé, Unilever en Coca-Cola. De vierde plaats deelt PepsiCo met Mondelez, dat stijgt vanaf plaats 6. Hekkensluiter is het Amerikaanse bedrijf General Mills, dat zakte van de negende naar de laatste plaats.
‘De race is begonnen’
Jury, hoe is de puntentelling? We geven de voedingsmiddelenbedrijven 0 tot 10 punten op de thema’s: vrouwenrechten, arbeidsrechten, klimaatverandering, land- en watergebruik, behandeling van kleine boeren en transparantie. Het aantal punten per bedrijf opgeteld bepaalt de totaalscore.
‘De race naar de top is nu echt begonnen’, zegt Oxfam Novib-directeur Farah Karimi. ‘De schade voor mens en milieu is nog steeds te hoog. Maar Behind the Brands laat zien dat zelfs de grootste bedrijven reageren als consumenten en investeerders zich roeren.’
- Bekijk de nieuwe ranglijst van Behind the Brands
- Lees het persbericht ‘Voedselindustrie gevoelig voor publieke druk.’ (PDF)
- De voedselindustrie gaat vooruit, maar het is nog niet genoeg. Sluit je aan bij Behind the Brands: samen roepen we bedrijven op om in hun productieketen meer rekening te houden met mens en milieu.
Bron: Oxfam Novib, 26 februari 2014