voedselmultinationals scoren ondermaats

  • 26 februari 2013

Oxfam Novib campagne classificeert voedsel multinationals op verantwoord ondernemen

Den Haag, 26 februari 2013. De “Top 10” van internationale voedingsmiddelenbedrijven – die samen 1 miljard dollar per dag verdienen – laten miljoenen mensen in ontwikkelingslanden in de steek, zo stelt Oxfam Novib in haar nieuwe rapport en gelijknamige campagne Behind the Brands. Deze mensen leveren land, arbeid, water en grondstoffen waarmee de bedrijven hun producten maken.
 
Oxfam Novib en andere Oxfams wereldwijd publiceren met het rapport voor het eerst een ranglijst, die duidelijk maakt hoe de voedingsmiddelenbedrijven Unilever, Coca Cola, PepsiCo, Danone, General Mills, Kellogg’s, Mars, Mondelez, Nestlé en Associated British Foods (ABF) in hun beleid en ketenbeheer scoren op onderwerpen als klimaat, vrouwenrechten, land- en watergebruik.
 
Voedingsmiddelenbedrijven ABF met 19%, Kellogg’s met 23% en General Mills met 23% scoren het laagst op de ranglijst. Coca Cola met 41%, Unilever met 49% en Nestlé met 54% voeren deze lijst aan.
 
Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib: ‘Niet één bedrijf komt door de test met een goede algemene score. De productie van te veel levensmiddelen gaat ten koste van miljoenen mensen, die worden onderbetaald of wiens landrechten worden geschonden. Sommige van de bedrijven zijn op de goede weg en erkennen dat duurzaamheid belangrijk is voor hun bedrijfsvoering, maar het moet echt beter. De sociale en milieukosten zijn nu gewoon te hoog.’
 
De Behind the Brands-ranglijst onthult dat:

  1. Hoewel een aantal bedrijven van de ‘grote 10’ zich in het openbaar uitspreekt voor vrouwenrechten, zet niet één bedrijf zich in voor de uitbanning van discriminatie tegen vrouwen in hun gehele toeleveringsketen.
  2. Niet één bedrijf heeft adequaat beleid dat plaatselijke gemeenschappen beschermt tegen land- en waterroof. Allemaal gebruiken zij grondstoffen in hun producten, zoals palmolie, sojabonen en suiker, waarbij conflicten over land schering en inslag zijn. Geen enkel bedrijf heeft beleid dat landroof in hun toeleveringsketens totaal afwijst.
  3. Alle tien de bedrijven doen onnodig geheimzinnig over de herkomst van gewassen in hun toeleveringsketen, en dus kan hun bewering dat ze duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken, moeilijk gestaafd worden.
  4. Hoewel Nestlé en Unilever de meeste informatie geven over de landen waaruit hun gewassen komen, geeft niet één bedrijf voldoende informatie over hun toeleveranciers
  5. Over het algemeen gaan de bedrijven steeds efficiënter om met water, maar de meesten hebben geen beleid dat de gevolgen van hun bedrijfsvoering op lokale waterbronnen reduceert. Alleen Pepsi erkent publiekelijk dat water een mensenrecht is, en zet zich in om plaatselijke gemeenschappen te consulteren. Nestlé heeft voor haar toeleveranciers richtlijnen over waterbeheer ontwikkeld, en staat bovenaan in de rangorde m.b.t. waterbeleid.
  6. Alle bedrijven hebben stappen ondernomen om hun directe uitstoot van broeikasgassen te verminderen, maar slechts vijf (Mondelez, Danone, Unilever, Coca Cola en Mars) maken rapporten openbaar over de uitstoot van broeikasgassen bij het produceren van landbouwgewassen die in hun producten terecht komen. Alleen Unilever heeft toegezegd om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 te halveren. Niet één bedrijf heeft beleid om boeren in hun toeleveringsketen te helpen zich aan klimaatverandering aan te passen
  7. Niet één bedrijf heeft publiekelijk toegezegd boeren eerlijke prijzen te betalen, of hen toegezegd afspraken te maken over eerlijke productie processen. Alleen Unilever heeft specifieke richtlijnen voor toeleveranciers om een aantal belangrijke kwesties voor boeren aan te pakken. 

‘Het wordt tijd dat de grootste 10 voedselbedrijven meer verantwoordelijkheid nemen voor de enorme invloed die zij op de levens van arme mensen hebben,’ zegt Karimi. ‘Tachtig procent van mensen die wereldwijd honger lijden, verbouwen zelf hun voedsel. Miljoenen mensen in ontwikkelingslanden verbouwen ook grondstoffen voor de producten van deze bedrijven. De bedrijven bezitten samen honderden van de populairste voedselmerken in de wereld en zij kunnen economisch, sociaal en politiek een vuist maken om zo echt een verschil te maken in de levens van ’s werelds armste mensen.’
 
Met de wereldwijde lancering van het Behind the Brands rapport en de gelijknamige campagne, bindt Oxfam Novib met andere Oxfam-organisaties de strijd aan met de misstanden in de voedselproductie.
 
‘Geen bedrijf is zo groot dan het niet naar zijn klanten hoeft te luisteren,’ zegt Karimi. ‘Als genoeg mensen de grote voedselbedrijven aanspreken, moeten bedrijven wel reageren. Via Twitter en Facebook, of via een petitie aan de leiding van de bedrijven, kunnen consumenten hun steentje bijdragen om ons voedselsysteem eerlijk en duurzaam te maken.’
 
Het Behind the Brands rapport en campagne wordt gelijktijdig door Oxfam gelanceerd in 17 landen, waaronder de VS, Mexico, China, Brazilië en Europese landen zoals Nederland.
 
De eerste publieksactie richt zich op Nestlé, Mondelez en Mars, vanwege hun onvermogen om ervoor te zorgen dat de vrouwen die de cacao voor hun chocolade verbouwen fatsoenlijk  behandeld worden. Vandaag publiceert Oxfam Novib ook een speciale briefing Mars, Mondelez and Nestlé and the Fight for Women’s Rights. Daarin vertellen vrouwen over de ongelijkheid waarmee zij te kampen hebben. Oxfam Novib roept deze drie bedrijven op om meer te investeren in vrouwen. Zij moeten beter zicht hebben op hoe vrouwen in hun leveringsketens worden behandeld. Deze bedrijven moeten een actieplan maken om de ongelijkheid van vrouwen in hun leveringsketens aan te pakken en samen met anderen belangrijke spelers in de keten de positie van vrouwen verbeteren. .
 
noten redactie :
Het volledige rapport en de campagne Behind the Brands is vanaf 26 februari te vinden op: oxfamnovib.nl/behindthebrands   , het rapport is eerder onder embargo beschikbaar.
 
Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib, is beschikbaar voor interviews en verdere toelichting.
Contact: Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683

Over het rapport:

  1. Oxfam heeft het afgelopen jaar alle tien besproken bedrijven bij het onderzoek en het opzetten van de ranglijst betrokken, alle bedrijven hebben meegewerkt met data voor deze ranglijst. De ranglijst wordt aangepast wanneer een bedrijf zijn beleid wijzigt.
  2. Oxfam gaf scores aan het beleid van deze bedrijven: hoe dragen zij zorg voor de rechten van arbeiders en boeren die hun ingrediënten produceren, hoe beschermen zij vrouwenrechten, wat is hun beleid voor landbeheer en waterverbruik, wat is hun beleid voor klimaatverandering en hoe gaan ze om met transparantie in hun leveringsketen, hun beleid en hun activiteiten. De ranglijst bevat geen data/gegevens op ander belangrijk beleid, zoals dat over ondervoeding, belastingen en afval, bijvoorbeeld.
     

 

Bron: Oxfam Novib, 26 februari 2013

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies