Duurzaamheid voor bedrijven
Als bedrijvenambassadeur geef je niet alleen kansen door aan anderen, je draagt ook bij aan de Global Goals for Sustainable Development. Op de afgelopen OvO Meet UP in Austerlitz bleek dat steeds meer bedrijven de Global Goals willen omarmen.
Veel bedrijven gaan aan de slag met duurzaamheid en haken aan bij de Global Goals for Sustainable Development, in het kort de Global Goals of SDG's.
Einde aan extreme armoede
Deze 17 nieuwe globale doelstellingen werden in 2015 door 193 wereldleiders afgesproken, als opvolging van de Milleniumdoelen. Het streven is om in 15 jaar samen een einde te maken aan extreme armoede, ongelijkheid en onrecht te bestrijden en klimaatverandering aan te pakken.
Jouw bedrijf & Goal 1
Als bedrijvenambassadeur van Oxfam Novib draag je bij aan de Global Goals, in het bijzonder Goal 1: geen armoede. Want jouw bedrijf steunt ondernemers met het opbouwen van een bedrijf. Zo krijgen mensen de kans op een zelfstandig bestaan en kunnen ze ontsnappen uit de armoede.
Wij verslaan armoede
Niet alleen met microfinanciering werken we aan armoedebestrijding. Oxfam Novib pakt de problemen die armoede veroorzaken en in stand houden van alle kanten aan. We werken aan voedselzekerheid, veiligheid, rechtvaardigheid en toekomstperspectief. Dat doen we met projecten, publiekscampagnes, onderzoek en politieke druk. Niet voor niets is onze slogan: wij verslaan armoede.
Omarmen door bedrijven
Het omarmen van de Global Goals door bedrijven is cruciaal voor het slagen van deze doelstellingen, maar is ook gunstig voor bedrijven zelf. ‘Bedrijven die deze doelen nastreven maken zich in allerlei opzichten aantrekkelijk, bijvoorbeeld voor het aantrekken van jonge talenten’, vertelt ondernemer Leen Zevenbergen in zijn lezing tijdens de OvO Meet UP.
Winstgevend duurzaam
Zevenbergen: ‘Uiteindelijk draait het om één vraag: wat draag jij met jouw bedrijf bij aan deze wereld? Als je daarover nadenkt, is duurzaamheid eigenlijk de enige manier van ondernemen. De Global Goals geven hiervoor de richting aan bedrijven. Maak je core business duurzaam, op een winstgevende manier. En verander je bedrijfsmotto vandaag nog: niet meer ‘best in the world’ maar ‘best for the world’.’