Interview Jeroen de Waaij - Duurzaamheidsmanager bij Meelunie
Een volledig CO2-neutrale organisatie? Jeroen de Waaij, duurzaamheidsmanager bij Meelunie, regelde het! Maar ook hij staat voor nog genoeg uitdagingen. Naast de ambitie om de internationale keten te vergroenen en neutraliseren, streeft Meelunie naar sociale impact. Daarom is het bedrijf sinds 2017 lid van het Oxfam Novibs Ondernemers voor Ondernemersnetwerk.
Positieve impact
Al sinds 1867 levert Meelunie wereldwijd plantaardige ingrediënten, van zetmeel tot eiwitten. Jeroen: “Ik kwam oorspronkelijk als stagiair bij Meelunie binnen. We wilden al langer meer doen op het gebied van duurzaamheid, dus vanaf 2021 werd dat mijn fulltime functie. Het is motiverend om te zien dat dit thema ook bij leveranciers en klanten steeds meer leeft.” Jeroen werkt samen met een multidisciplinair team aan het vernieuwde positive impactprogramma. Hierin zijn drie hoofdthema’s leidend: doing good, verantwoorde productie en een lagere CO2-uitstoot. “Met dat eerste doelen we op het maatschappelijke aspect, waar ook het Ondernemers voor Ondernemersnetwerk onder valt. We geloven echt in de kracht van dit programma dat ondernemers niet puur geld verschaft, maar ze stimuleert om hun eigen zaak op te zetten en deze rendabel te houden. Het allerbelangrijkste is dat daarmee hun eigenwaarde groeit.”
Van binnen naar buiten
Nu Meelunie via FairClimateFund alle CO2-uitstoot compenseert van hun bedrijfsvoering, zoekt Jeroen naar nieuwe manieren om impact te creëren. “Ons internationale karakter vereist een brede aanpak. Zo heeft het geen zin om treinreizen te stimuleren in Noord-Amerika en ontbreekt het in Afrika helaas vaak aan voldoende financiële middelen.” Een flinke uitdaging dus, maar het begint volgens Jeroen allemaal intern. “Het werkt niet als de directie iets oplegt. Je moet iedereen meenemen in het verhaal zodat het gaat leven en ze erin gaan geloven.”
Met interne nieuwsbrieven houdt hij collega’s op de hoogte en brengt hij kennis over. Ook laat hij collega’s deelnemen aan relevante events, zoals recent een bijeenkomst met Oxfam-ambassadeur Dolf Janssen. Het Ondernemers voor Ondernemersnetwerk organiseert regelmatig zulke evenementen. De interne duurzaamheidspodcast van Meelunie maakt voor Jeroen het plaatje compleet. “Collega’s gaan in gesprek en vertellen bijvoorbeeld over hoe zij thuis groen doen of delen hun passie voor vrouwenrechten. Juist door deze verhalen te delen, hoop ik elkaar te inspireren.”
Duurzaamheid heeft de toekomst
Meelunie neemt graag het voortouw om te laten zien dat ook commerciële bedrijven positieve impact kunnen creëren.“Wat ons betreft ligt de toekomst echt in duurzaamheid, achterblijven is geen optie. Daarbij maakten de vele ontmoetingen in het buitenland pijnlijk duidelijk dat niet iedereen het even goed heeft. Meelunie is een gezond bedrijf en daarom is het mooi dat we iets terug kunnen doen voor mensen en bedrijven waar dat minder het geval is.” Al sinds 2017 is Meelunie lid van het Ondernemers voor Ondernemersnetwerk, samen met veel andere maatschappelijk betrokken bedrijven in Nederland.
Sinds kort is Meelunie ook gestart met een eigen initiatief in Laos, in samenwerking met FairClimateFund. “Onze biologische boeren merken sterk de gevolgen van klimaatverandering: het is vaak óf te droog óf te nat. Dat heeft impact op de cassave-oogst, waar tapioca-zetmeel van wordt gemaakt. Aan dat probleem willen we dus iets doen.” Meelunie onderzoekt nu hoe ze dat het beste kunnen aanpakken. “We zijn naast dit alles keihard aan de slag om de B Corp-certificering te halen. Het heeft veel voeten in de aarde, maar we zijn er nu echt bijna.”