Nl Ondernemer in Beeld - Paul Kragten, van Duijnen koffie
Van Duijnen Koffie is al ruim 10 jaar lid van het Ondernemers voor Ondernemersnetwerk. Ambassadeur van het eerste uur dus! Volgens eigenaar Paul Kragten niet gek, want het gedachtegoed sluit naadloos aan op zijn missie: de wereld als een betere plek achterlaten. Van de koffie tot het wagenpark en het medewerkerswelzijn tot ontwikkelingsprojecten, zijn mvo-ambitie kent geen grenzen. “We doen eigenlijk al zoveel. Nu is het tijd om naar buiten te treden en anderen te inspireren!”
Carrièremove
Paul koos op zijn 18e het pad van accountancy. Vier dagen per week werken, één dag naar school en ‘s avonds nog uren studeren. Hij kwam niets tekort, maar na acht jaar merkte hij dat zijn passie hier niet lag. “In 2000 gebeurde er iets onverwachts. Toen wees een headhunter me op een functie bij Van Duijnen. Ik ging direct op gesprek en de maandag daarop startte ik daar als financieel directeur. Er was daar ‘iets’, een gevoel dat er veel te doen was.” Zijn intuïtie klopte. Na een flinke reorganisatie en daaropvolgende doorstart markeerde 2004 voor Van Duijnen een nieuw hoofdstuk. Eén met Kragten aan het roer.
Impactvol ondernemen
Na 18 vruchtbare jaren als algemeen directeur, werd Paul in 2018 officieel eigenaar van het bedrijf en breidde even later uit. Van Duijnen Koffie levert koffie op kantoor, Van Duijnen Horeca Service verzorgt tap- en koeloplossingen waar Horecatechniek Nederland complete bars installeert. In de kern zijn ze anders, maar de manier van zakendoen is identiek. En sinds 2015 ziet dat zakendoen er voor Paul heel anders uit. “Ik werd getriggerd doordat een van m’n kinderen me op een willekeurige vrijdag aansprak op m’n gedrag. Na werk was ik vaak chagrijnig en dat kwam de sfeer thuis niet ten goede. M’n vriendin en ik voerden daarop diepgaande gesprekken over of ik nu, terugkijkend op mijn werkverleden, tevreden was met wat ik had neergezet. Toen dacht ik kort door de bocht: koffie zetten, koelingen leveren en bier tappen? Ik wil iets beters achterlaten!”. Dit was het begin van veel moois.
Geen woorden maar daden
Paul besloot het bedrijf stevig onder de loep te nemen. “Zo ondervond ik geheel onverwachts dat plastic roerstaafjes veel duurzamer zijn dan de houten variant. Inmiddels hebben we die van bamboe, maar die waren er destijds niet.” Naast producten verduurzamen en voorzien van certificaten, keek hij naar de gezondheid van zijn medewerkers. “Onze technici wringen zich in de gekste houdingen om horeca-installaties te plaatsen. We bieden health checks aan, zodat ze hun lijf gezond houden en duurzaam inzetbaar zijn.” Daarnaast brengt Paul de rijstijl van alle chauffeurs middels persoonlijke dashboards en feedbackscores in kaart om deze gericht te verbeteren. “Puur door met z’n allen netter te rijden (lees: minder hard optrekken, meer uitrollen en bochten langzamer nemen) is de CO2-uitstoot van alle ritten samen nu 80.000 kilo per jaar minder!”.
Olievlekwerking
Naast Pauls jarenlange support aan het Ondernemers voor Ondernemersnetwerk, steunt hij diverse internationale projecten. Eén daarvan is het Gula Gula Food Forest Project in West-Sumatra dat lokale boeren helpt gedegradeerde grond weer bruikbaar te maken. “Dit traject herstelt niet alleen de natuur, biodiversiteit en fauna, ook bestrijdt het armoede. Op korte én lange termijn kunnen boeren hierdoor inkomsten genereren. Echt inspirerend om die effecten te zien.” Dit jaar gaat nog een ander project waar Paul bij betrokken is van start in Indonesië. Door een overwoekerde koffieplantage - zonder aantasting van het oerwoud - nieuw leven in te blazen, gaan de koffiestruiken daar binnen twee à drie jaar bonen produceren. Een boost voor de lokale economie. “Ik besef nu pas hoeveel impact al mijn acties hebben, zeker als je daar alle side effects bij optelt. En als ik het kan, kan iedereen het. De komende jaren zie ik daarin een mooie voortrekkersrol voor mezelf weggelegd.”