Ondernemer in beeld: Paul Gruson - ACO Nederland
Oplossingen voor het opvangen, behandelen, vasthouden, afvoeren en monitoren van water, dat is de corebusiness van ACO Nederland. Naast duurzaamheid speelt ook maatschappelijke verantwoordelijkheid een grote rol in het bedrijf.
ACO Nederland is gevestigd in Doetinchem en maakt deel uit van ACO Group, een familiebedrijf dat in 1946 werd opgericht door Josef Severin Ahlmann. Het internationale concern telt ruim 5.000 medewerkers en is actief in veertig landen. Het bedrijf ontwerpt en produceert watermanagementoplossingen voor consumenten en professionals in de civiele-, installatie- en bouwtechniek. Paul Gruson, algemeen directeur ACO Nederland met zo’n veertig medewerkers: ‘Wij zijn breed georiënteerd. We leveren oplossingen voor zowel regenwater als afvalwater. Van goten waar vliegtuigen overheen rijden bij Schiphol tot en met de douchegoot thuis.’
Wat maakt jullie als bedrijf uniek?
‘Wij verzorgen niet alleen de productie, maar geven ook advies. We denken mee in het ontwerp van architecten en ingenieurs en werken nauw samen met aannemer en installateurs. Wij hebben kennis van zowel producten als van allerlei toepassingen. Juist deze breedte is onze kracht.’
Duurzaamheid speelt in watermanagement een steeds belangrijkere rol?
‘Zeker, dat staat bij veel producten en projecten centraal. Met ingang van 1 januari 2021 moet nieuwbouw voldoen aan strengere energie-eisen. Een energiebesparende toepassing is bijvoorbeeld de ShowerDrain, een douchegoot met ingebouwde warmtewisselaar die de warmte van het wegstromende douchewater gebruikt om het koude douchewater alvast op te warmen. Zo bespaar je energie.’
‘Ook werken we aan toepassingen die te maken hebben met de toenemende droogte als gevolg van klimaatverandering. Denk aan het opvangen van regenwater om lokaal weer te gebruiken, bijvoorbeeld voor infiltreren en irrigeren van regenwater in je tuin.’
Hoe verduurzamen jullie als bedrijf zelf?
‘We proberen onze CO2-uitstoot omlaag te krijgen door afvalvermindering, zuinigere en elektrische auto’s, ledverlichting in de gebouwen, elektrische heftrucks en de inkoop van duurzame energie. Dit doen we stap voor stap, ieder jaar wat meer.’
Op jullie website staat: ‘Wij zijn ons bewust van onze maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid’. Wat bedoelen jullie precies?
‘Als bedrijf moet je je verantwoordelijkheid nemen en positief bijdragen aan de maatschappij. Wij doen dat met taken die bij ons passen. Met CO2-reductie, maar ook door mensen aan te nemen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dit eist veel tijd en begeleiding, maar geeft ook veel voldoening.’
En sinds 2011 steunen jullie Oxfam Novib.
‘Klopt. Het begon met het geven van Pakt Uit-kerstcadeau aan klanten. De donatie ging naar een waterproject, dat natuurlijk goed past bij ons bedrijf. Sinds 2011 ondersteunen we structureel het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk. Een goed doel steunen als bedrijf, dat hoort er gewoon bij. Als bedrijf straal je dan maatschappelijke betrokkenheid uit, wat belangrijk is. Overigens doen we het Pakt Uit-kerstcadeau nog steeds ieder jaar, dat zeer gewaardeerd wordt door onze klanten. Persoonlijker dan een fles wijn en bovendien veel makkelijker te versturen.’
Geïnspireerd? Zoek je een bijzonder relatiegeschenk? Bekijk dan de Pakt Uit cadeaus van Oxfam Novib.