Ondernemers Q&A: Tessa Venker ~ De Krat
Dit is de tweede uit een serie Q&A's die we met ondernemers uit het OvO netwerk zullen doen in het kader van de corona crisis en wat dit voor hun als persoon en ondernemer betekent. Deze week is Tessa Venker van De Krat aan het woord.
‘Wat ik in de voedselbranche zie gebeuren is ontzettend inspirerend. Er heerste in het begin veel paniek maar ondertussen ook ongelooflijk veel creativiteit onderling. Mijn tip zou zijn; dit is je kans om helemaal out of the box te denken en alle dingen te proberen waar je voorheen niet aan toe kwam’. ~ Tessa Venker, directeur van De Krat.
Over De Krat:
Tien jaar geleden ontstond het idee: iedere week goede boodschappen bij mensen thuis laten bezorgen. Niet zomaar spullen van de supermarkt, maar kwalitatieve ingrediënten van lokale producenten voor een gezonde maaltijd. De Krat was geboren. Wat begon als een Amsterdams initiatief groeide uit tot een landelijk bedrijf met 1500 actieve klanten. Al sinds 2010 levert De Krat duurzame maaltijdboxen.
Hoe gaat het met jou als persoon en je familie?
Over het algemeen gaat het goed. Ik heb denk ik ten eerste het geluk dat mijn kinderen al op de middelbare school zitten dus dat gaat allemaal heel soepel. Mijn man werkt ook in het onderwijs dus dat gaat thuis ook goed. Ik heb zelf het geluk dat ik iedere dag naar kantoor mag (dat om de hoek zit), dus ik voel me daar wel echt bevoorrecht in.
Waar zit de grootste impact van deze crisis voor jou?
De grootste impact van deze crisis is voor ons juist positief, al merkte ik dat ik daar echt moeite mee heb gehad in het begin. Er zijn zoveel mensen die hier nu al last van hebben of last van gaan krijgen… maar ik durf nu toch wel hardop te zeggen dat we baat hebben bij het feit dat er ineens heel veel mensen graag willen weten waar hun eten vandaan komt (ook bij concullega’s) in het kader van ‘support your locals’. Dat vinden we heel gaaf. We verkopen nu al weken lang veel meer kratten en hopen dat men de nieuwsgierigheid over waar hun eten vandaan komt lang hierna nog zal vasthouden.Ook merken we dat mensen nu meer tijd willen besteden aan koken: dat is een ontwikkeling die wij heel erg toejuichen, want gezond koken met veel groente neemt nu eenmaal wat tijd.
Ik wil natuurlijk niet te hard juichen om de hogere omzetten maar realizeer me dat we dit nu als extra vet op de botten echt keihard nodig hebben met de onvermijdelijke recessie die er aan gaat komen.
Welke creatieve oplossingen heb je al zien ontstaan/ bedacht?
We hebben hier in de buurt een fantastische duurzame winkel vlakbij, het ‘Faire Oosten’, een soort toffe versie van de Wereld Winkel. Zij moeten nu ineens door de crisis online, dat is iets waar ze hiervoor niet de noodzaak van inzagen of de tijd voor hadden.
Wat we zelf voor creatieve oplossingen proberen te vinden is dat we bijvoorbeeld juist nu spullen in de kratten stoppen van ondernemers die normaal aan de horeca leveren en nu hun producten niet kwijt kunnen. Bijvoorbeeld van Buffalo Farm Twente; die buffels blijven immers melk produceren en zij maken daar hoge kwaliteit mozzarella en ricotta mee. Laatst was er ook een stadskas ergens die een hele kas vol met paksoi had en echt niet meer wist wat ze ermee moesten. Zo hebben we alles omgeschakeld en hun paksoi in onze kratten gestopt. Onze reguliere paksoi leverancier, Kwekerij Groenesteeg,was ontzettend sympathiek door dit juist aan te moedigen, hij zei dat hij zijn paksoi wel kwijt zou raken ergens anders. Zo zijn we heel erg bezig om zoveel mogelijk van dat soort bedrijven te steunen en merken we ook dat bedrijven het elkaar onderling enorm gunnen.
We gaan zelf binnenkort samen met tv kok Hugo Kennis een speciaal kratje introduceren met lokaal geproduceerde en geteelde producten die normaal bij de horeca terechtkomen – Hugo’s Quality Time Krat. Hou De Krat in de gaten voor meer informatie daarover!
Hoe reageren jouw medewerkers tot nu toe op de crisis?
Gelukkig stelt iedereen zich heel flexibel op en roeien we allemaal met de riemen die we hebben. We zijn wel keihard aan het werk en draaien veel meer uren dan normaal. We realiseren ons dus ook dat dit niet oneindig zo kan doorgaan en als de maatregelen worden verlengd zullen we er iemand bij moeten zoeken om het team te versterken.
Welke tips heb jij voor andere ondernemers?
Wat ik in de voedelbranche zie gebeuren is ontzettend inspirerend. Er heerste in het begin veel paniek maar ondertussen ook ongelooflijk veel creativiteit onderling. Bijvoorbeeld de pizzeria hier tegenover heeft ineens een raam waar mensen pizza’s kunnen afhalen, loopt als een trein. Mijn tip zou zijn; dit is je kans om helemaal out of the box te denken en alle dingen te proberen waar je voorheen niet aan toe kwam.
Tessa is een van onze trouwe bedrijvenambassadeurs en staat altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Als je met haar in contact wilt komen laat het ons weten, dan leggen wij de link! bedrijven@oxfamnovib.nl