Henk van Ringen - Elabo

  • 8 februari 2021

Henk van Ringen - Elabo

Het Apeldoornse bedrijf Elabo is specialist in arbeidsdeskundig advies en onderzoek. Hun missie is het vergroten van duurzame inzetbaarheid van personeel. Henk van Ringen: ‘Wij geloven in de kracht van medewerkers.’

Bij ziekteverzuim, werkhervatting en re-integratie wordt Elabo als onafhankelijke partij ingeschakeld voor advies en begeleiding. Henk van Ringen, financieel directeur, runt het bedrijf samen met Peter de Groot, directeur kwaliteit, en Jan Hulleman, algemeen directeur. Zo’n twintig jaar geleden besloten de arbeidsdeskundigen Henk en Jan samen gaan te werken. Het bedrijf is geleidelijk gegroeid en inmiddels telt de organisatie 23 medewerkers. Ze geven advies aan werkgevers en zelfstandigen, aan het midden- en kleinbedrijf en grote bedrijven zoals KPN, ASR bank en NS.

Waarom schakelt een bedrijf jullie als externe partij in?

‘Vaak is een onafhankelijke partij een verzoek en soms een eis van de verzekeraar of het UWV. Als je als werkgever zulke trajecten niet goed organiseert, riskeer je ook boetes. Met onze inzet kan een werkgever de duurzame inzetbaarheid van het personeel verbeteren en zo uiteindelijk ook kosten besparen.’

‘Bij zelfstandigen is de insteek net anders. Zij zijn vastgelopen en willen vooral door met hun onderneming. Wij helpen hen weer op weg met behulp van lichte sessies psychologische hulp en arbeidsdeskundig advies.’

Is het werk door de jaren heen eigenlijk veel veranderd?

‘Vroeger kon je veel zaken als werkgever zelf nog regelen, maar dat is al lang niet meer. Het veld is complexer geworden en de wetgeving strenger. Mensen lopen sneller een uitkering mis. Mede hierdoor wordt er vaker een beroep gedaan op claims.’

Waar letten jullie op in deze trajecten?

‘Het concreet maken en kwantificeren, dat is erg belangrijk. Wij ontrafelen functies in kleine brokken en beschrijven alles gedetailleerd en gekwantificeerd. Als men het heeft over ‘regelmatig tillen’, dan gaan wij uitzoeken hoe vaak dit precies is zodat je heldere afspraken kunt maken. Wij zoeken objectief uit waar de obstakels zijn en waar kansen liggen.’

Kansen ontdekken, hoe gaat dat precies?

‘We kijken eerst wat er mogelijk is binnen de huidige baan met eventueel taakwijzigingen en hulpmiddelen. De stap erna is kijken naar andere mogelijkheden op de afdeling, afhankelijk van de competenties. Ook een optie is het clusteren van taken en een nieuwe functie creëren. Of anders een passende functies elders in het bedrijf. Als dat alles niet lukt, zal het advies zijn om bij een andere werkgever een geschikte functie te zoeken.’

Sinds 2019 steunen jullie het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk. Waarom?

‘Wij geloven in de kracht van medewerkers en ondernemers. Door het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk van Oxfam Novib te ondersteunen helpen wij kleine en startende ondernemers, juist vanuit hun kracht en hun kansen. Dat past bij ons bedrijf. Met dat zelfde idee, kansen creëren, steunen we ook andere goede doelen. Mooi toch, een stukje maatschappelijke betrokkenheid en zorgdragen voor je omgeving.’

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies