The story of the Behind the Barcodes campaign
Ze vonden dat we nog meer moesten doen. Daarom mochten we niet naar de WC.
Uitbuiting mag nooit een ingrediënt zijn in ons eten. Kijk en luister naar de verhalen van de Thaise en Indonesische visarbeiders:
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Op weg naar een eerlijke en duurzame voedselproductie
Om armoede en ongelijkheid in de mondiale voedselketen aan te pakken, werkt Oxfam aan beide kanten van de keten:
- we voeren campagnes tegen supermarkten over de hele wereld
- we ondersteunen kleinschalige producenten en werknemers in ontwikkelingslanden.
In juni 2018 lanceerden we de campagne Behind the Barcodes. Met deze campagne sporen we supermarkten aan om de werkomstandigheden te verbeteren in de garnalenindustrie van Indonesië en Thailand. Gelijkertijd werkt Oxfam samen met alle organisaties in de Zuidoost-Aziatische viskwekerijen om de bedrijfsmodellen duurzamer te maken en gelijkheid voor mannen en vrouwen te creëren.
De twee grootste supermarktketens
In Nederland richtte Behind the Barcodes zich in eerste instantie op de twee grootste retailers: Albert Heijn en Jumbo. In de campagne lanceerde Oxfam een mediabericht waarin het ontoereikende beleid en de praktijken van zowel detailhandelaren als leveranciers werden omschreven.
Daarop volgend bracht Oxfam een radiospot uit met de vraag of het Nederlandse publiek de Oxfam-petitie wilde tekenen. Deze petitie was gericht op beide supermarkten. Om de ondertekening van de petitie verder te stimuleren, heeft Oxfam een reeks video's op sociale media gedeeld. De beelden toonde getuigenissen van werknemers in de garnalenkwekerijen in Indonesië en Thailand.
Om de supermarkten verder onder druk te zetten, is het tijdschrift van de AH nagemaakt. Op de cover stond een afbeelding van een garnalenpelster met in haar hand een glas met garnalen. Dit tijdschrift is naar al onze supporters gestuurd.
Geslaagde campagne
Na de publieke druk door de campagne hebben beide retailers een nieuw mensenrechtenbeleid gepubliceerd. Hierin staan belangrijke toezeggingen overeenkomstig de aanbevelingen van Oxfam.
- De supermarkten beloofde ook een due-diligence-proces op te zetten in overeenstemming met de leidende beginselen van de VN voor bedrijven en mensenrechten.
- Voor hun private label-producten zullen de supermarkten informatie publiceren over hun leveranciers.
- Beide retailers zullen verschillende mensenrechtenbeoordelingen per jaar uitvoeren.
Oxfam volgt de implementaties van deze belangrijke beleidsstappen op de voet.
Meer resultaten zien?
Wat hebben wij afgelopen jaar uitgegeven aan Noodhulp?
Alle verhalen uit ons jaarverslag lezen? Download ons jaarverslag (pdf, Engels)