PepsiCo gaat landjepik uitbannen
- 18 maart 2014
Meer dan 273.000 mensen tekenden onze Behind the Brands petitie. Samen voerden we succesvol actie tegen landjepik. Onder publieke druk beloofde PepsiCo geen suiker van ingepikte grond meer in zijn producten te gebruiken.
Foto:Dolf Jansen © Carli Hermès for Oxfam |
Net als Coca-Cola gaat PepsiCo een diepgaand onderzoek instellen naar sociale- en milieueffecten in zijn bedrijfsvoering. Ook gaat het bedrijf met overheden en internationale organisaties in gesprek voor beter beleid over landrechten.
Macht van de consumenten
‘De macht van consumenten heeft wederom van zich doen spreken', zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib. Dit zou nooit gebeurd zijn als honderdduizenden mensen hun stem niet hadden laten horen om bedrijven op te roepen de landrechten van mensen in hun leveringsketen te respecteren. De voedselindustrie kan verbeteren als consumenten dat eisen,’ aldus Karimi.
Sluit je aan bij Behind the Brands
Met onze wereldwijde campagne Behind the Brands onthullen wij de wereld die schuilgaat achter de grootste 10 internationale voedingsmiddelenbedrijven. De meeste van deze bedrijven gebruiken hun invloed nog niet genoeg om armoede en honger te bestrijden. Vertel hen dat ze het voorbeeld van Coca-Cola en PepsiCo moeten volgen. Sluit je aan bij Behind the Brands!
Meer weten over de toezegging van PepsiCo? Lees ons persbericht.
Bron: Oxfam Novib, 18 februari 2014