voedselmultinationals scoren ondermaats
- 26 februari 2013
De top 10 van de internationale voedingsmiddelenbedrijven verdienen samen 1 miljard dollar per dag. Maar ze hebben weinig oog voor de miljoenen mensen in ontwikkelingslanden die arbeid, land en grondstoffen leveren voor hun producten.
Foto:George Osodi/Oxfam Novib |
Dit blijkt uit het nieuwe Oxfam Novib-rapport Behind the Brands. Hierin classificeren we de 10 grootste voedselmultinationals op hun verantwoord ondernemen voor mens en milieu.
De ranglijst, een wereldprimeur, toont hoe de top 10 in beleid en ketenbeheer scoort op bijvoorbeeld vrouwenrechten, klimaat en het gebruik van land- en water.’
t móét beter
Bovenaan de ranglijst staan Nestlé, Unilever en Coca Cola. ‘Maar niet één bedrijf komt door de test met een goede algemene score’, zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib. ‘Sommige van de bedrijven zijn op de goede weg, maar het móét echt beter.’
De ranglijst onthult onder meer dat geen enkel bedrijf:
- zich inzet om discriminatie van vrouwen uit te bannen
- publiekelijk heeft toegezegd boeren eerlijke prijzen te betalen
- met haar beleid gemeenschappen beschermt tegen landjepik of waterroof
Met de wereldwijde lancering van het rapport en de campagne Behind the Brands pakt Oxfam Novib met andere Oxfams de misstanden in de voedselproductie aan.
doe mee
Karimi: ‘Geen bedrijf is zo groot dat het niet naar zijn klanten hoeft te luisteren. Als genoeg mensen de grote voedselbedrijven aanspreken, moeten zij wel reageren. Via Twitter, Facebook of een petitie aan bedrijfsleidingen kunnen consumenten bijdragen aan een eerlijk en duurzaam voedselsysteem.’
- bekijk de score van de 10 grootste levensmiddelenbedrijven (JPEG)
- lees het persbericht over Behind the Brands
Bron: Oxfam Novib, 26 februari 2013