Ik stap over (5) – probleemloos veranderen van bank
Ik wist nooit wat ING deed met mijn geld. Nu weet ik dat wel. Dus stap ik over.
Wie wel eens is verhuisd weet: er is altijd wel een instantie of iemand aan wie je vergeet je adreswijziging door te geven. Hopelijk stuurt de nieuwe bewoner van je oude huis de post nog even door.
Bij het overstappen van bank is het net zo. Je verhuist. ING, mijn oude bank, is die nieuwe bewoner die mijn incasso’s en stortingen voorlopig (een jaar lang) doorstuurt. Maar ik moet er zelf voor zorgen dat instanties en vrienden mijn nieuwe rekeningnummer kennen.
De vraag is dus: Wie schrijven er geld van mijn rekening af en storten erop?
Drie dingen die je niet moet vergeten voor je je oude bankpas doorknipt.
1. Maak een lijst
Ik maakte een lijst van bedrijven die bij mij incasseren. Dat is een piece of cake. Als ik inlog in de internetomgeving van ING, zie ik onder het kopje ‘betalen’ het woordje ‘incasso’s’. Ik klik erop en krijg een keurig overzicht van alle bedrijven die geld van mijn rekening afschrijven.
2. Wijziging doorgeven
Eén voor één bezoek ik de websites van deze bedrijven. Bijna overal kan ik inloggen op een persoonlijke pagina. Soms ben ik mijn wachtwoord vergeten. Dan vul ik mijn e-mailadres in en vraag ik een nieuwe aan.
Bijna overal kan ik zo mijn rekeningnummer wijzigen. Bij een paar bedrijven kan dat niet. Bijvoorbeeld bij Oxfam Novib, waar ik donateur van ben. Die bedrijven stuur ik een e-mail met mijn nieuwe rekeningnummer. Binnen een paar uur ontvang ik vaak al een bevestiging per e-mail. Een paar dagen later ook per brief.
En mijn salaris? In de omgeving waar ik mijn loonstrookjes kan downloaden, kan ik ook mijn rekeningnummer wijzigen. Super makkelijk.
3. Niemand vergeten
Als ik goed nadenk, realiseer ik me dat er een paar instellingen zijn die wel bij me afschrijven, maar niet periodiek:
- PayPal
- De Belastingdienst
Ook daar geef ik mijn nieuwe rekeningnummer door. Klaar?
Goed op blijven letten
Als ik met vrienden praat over mijn overstap, realiseer ik me dat ik een makkelijk geval ben. Zonder leningen, zonder hypotheek, zonder alimentatieverplichtingen. Tegelijkertijd zijn een aantal van die vrienden óók overgestapt. Soms ging er iets mis, maar nooit met grote gevolgen.
Een paar dagen later ben ik met een nog niet overgestapte vriendin uit eten. Stuur me die link van die blog, zegt ze. Als ik afreken en de groene Triodospas uit mijn portemonnee haal, voel ik me enorm tevreden. Ik zit bij een duurzame bank, ik ben probleemloos overgestapt en ik ken mijn pincode uit hoofd!
De vriendin wil de helft van de rekening betalen. Als ze het wil overmaken gaat nog bijna fout: ‘Oh ja, je hebt een nieuw rekeningnummer!’ Het blijft opletten. Ik besluit de Triodos Bank te vragen een betaalverzoekfunctie aan hun app toe te voegen. Voor de zekerheid.
P.S.
Voor je je bankpas doorknipt en je rekening definitief opheft is het een goed idee om je afschriften te downloaden.
Dit is het laatste blog in een serie over overstappen van bank. Kijk op eerlijkegeldwijzer.nl om te zien waar jouw bank in investeert of een klacht in te dienen als je het niet eens bent met het beleid van je bank.
Over de auteur
Joosje Bellwinkel werkt als communicatiespecialist in het team Marketing & Communicatie van Oxfam Novib. Eerder reisde Joosje op de fiets de wereld rond en ontdekte welke impact ontwikkelingswerk in de praktijk heeft