Help uitbuiting de schappen uit
Foto: Tatiana Cardeal / Oxfam

Wij willen eerlijke boodschappen

Te veel producten in jouw supermarkt bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Samen strijden we voor uitbuitingsvrije boodschappen. In élke supermarkt.

Het probleem: uitbuiting in onze boodschappen

Er schuilt veel leed achter producten die je in de supermarkt tegenkomt. Aan de verpakking is dat niet te zien. Neem bijvoorbeeld koffie uit Brazilië, of vis uit Thailand. Om jouw boodschappen in je supermarkt te krijgen, werken veel arbeiders in lage- en middeninkomenslanden onder mensonterende omstandigheden. Ze maken extreem lange dagen. Worden op straat gezet bij zwangerschap. En verdienen soms nauwelijks genoeg om hun gezin te kunnen onderhouden. Vooral vrouwen zijn de dupe: zij verdienen structureel nog minder dan hun mannelijke collega's.

Supermarkten willen vaak de beste kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Die prijs betalen de mensen achter ons voedsel. Supermarkten investeren goed in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders aan het begin van de keten. Hun rechten worden nauwelijks gewaarborgd.

De oplossing: eerlijke prijzen en rechten

De meeste mensen willen geen uitbuiting in hun eten. Ze willen dat de mensen achter hun voedsel fatsoenlijk worden behandeld en een loon ontvangen waar van kunnen rondkomen.

Supermarkten hebben de macht om dit waar te maken. Door in gesprek te gaan met hun leveranciers. En door na te gaan onder welke omstandigheden de producten in hun schappen worden geproduceerd. 

Om actie van de supermarkten te eisen, is Oxfam in 2018 begonnen met campagnevoeren. Onze boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Met deze campagne dragen we bij aan de verbetering van de rechten en het lot van vele kwetsbare arbeiders en kleinschalige boeren in lage- en middeninkomenslanden.

Met de ranglijst Superlijst Sociaal leggen we de grootste supermarktketens in Nederland langs de meetlat. Wat doen ze om kinderarbeid, discriminatie en uitbuiting in hun productieketens te voorkomen? Ontdek het in de meest recente ranglijst.

 

Wat we samen bereikten in de strijd voor eerlijke boodschappen

De afgelopen jaren voerden we campagne voor eerlijke boodschappen onder de naam Behind the Barcodes. Samen met jou, want duizenden Nederlanders tekenden onze petitie. Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben onder druk van onze campagne belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten en vrouwenrechten.

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Nieuws rond de strijd voor eerlijke prijzen

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies