5 tips om actie te voeren gericht op grote bedrijven
Hoe krijg je grote bedrijven om? Anouk Franck, lobbyist voor Oxfam Novib, geeft een kijkje in de campagnekeuken.
Campagnevoeren is een vak apart. Voor een deel is het ‘trial-and-error’. Bovendien moet je vernieuwende tactieken durven inzetten. Campaigners voelen vaak intuïtief aan waar de drukpunten zitten om besluitvormers te beïnvloeden.
Toch is er wel degelijk een basisrecept voor succes. Daarom zet collega Anouk voor jou uiteen hoe je grote machtige bedrijven in beweging kunt krijgen, aan de hand van 5 campagnetips.
De succesformule
Deze 5 tips zijn gebaseerd op de lessen die we leerden uit onder andere de Behind the Brands campagne, waarin we bedrijven als Coca-Cola, Nestlé en Unilever over kregen dat ze hun beleid én praktijk hebben aangepast.
De 5 tips van Anouk passen we op dit moment toe in onze Behind the Barcodes campagne. We eisen dat de grote supermarkten uitbuiting van kleine boeren en arbeiders in hun ketens aanpakken, zodat jij als consument eerlijke boodschappen in je mandje hebt. Op dit moment spreken we achter de schermen met Aldi en PLUS. Help jij direct mee om de campagne tot een succes te maken?
Teken de petitie
Eis eerlijke boodschappen.
5 tips om zelf succesvol campagne te voeren
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Stap 1: Zoek het uit
'Elke campagne begint met onderzoek. Het heeft geen zin om op de barricades te klimmen als je niet zeker van je zaak bent, en je moet je eisen kunnen onderbouwen met feiten. Immers, je geloofwaardigheid is essentieel!
Waar is de uitbuiting?
Voor onze supermarktencampagne hebben we uitgezocht welke vormen van uitbuiting er voorkomen in de productie van ons voedsel. Zo vonden we dat de helft van de geïnterviewde arbeiders op de theeplantages afhankelijk zijn van voedselhulp van de overheid om hun gezin te kunnen voeden. In Brazilië vonden we fruitplukkers met huidaandoeningen door onbeschermde blootstelling aan pesticiden. De lijst met misstanden is eindeloos en de makers van ons voedsel leven overal in armoede. Door het onderzoek werd ook duidelijk dat de supermarkten de macht hebben hier iets aan te doen.'
Stap 2: Ken je target
'Als je weet wie er verantwoordelijk is (of zijn) voor het probleem, heb je je target(s). Maar waar kunnen zij invloed op uitoefenen en waarop niet? En door wie of wat worden zij zelf weer beïnvloed? Dit bepaalt je tactieken. Grote merken willen graag hun imago positief houden, en houden er niet van als hun consumenten horen dat er mensenrechtenschendingen plaatsvinden in hun ketens.
Ranking the targets
Een manier om te communiceren hoe goed of slecht je targets het doen, is om een ranking te maken. Een voorbeeld hiervan is de scorecard die laat zien hoe de grote voedselmerken scoren op thema’s als vrouwenrechten en klimaatverandering. Bij de supermarkten maakten we ook een ranglijst. Dit helpt om druk te zetten tijdens je lobbygesprekken, want bedrijven willen niet onderaan die lijst bungelen, en het geeft ook een positieve stimulans om bovenaan de lijst te komen. Ook de media vinden zo’n ranking interessant, dus je slaat twee vliegen in één klap!'
Stap 3: Stel de juiste eisen
'Vaak wil je als campaigner grote verandering, bijvoorbeeld dat elk boodschappenmandje vol eerlijke producten ligt. Maar hoe breek je die eis op in haalbare tussenstapjes, die ook nog eens meetbaar zijn? Dat is nog niet zo makkelijk, want je wilt realistisch blijven maar ook ambitieus!
Meetbare acties
We vroegen de supermarkten eerst om hun verantwoordelijkheid te erkennenen omzelf onderzoek te doennaar misstandenin hun ketens. Verder eisten we transparantie: waar kopen ze eigenlijk in? Daarnaast eisten we dat ze in gesprek gaan met hun leveranciers, maar ook met de lokale arbeiders, boeren, vakbonden en andere betrokkenen in de landen waar ze inkopen.'
Stap 4: Erken tussentijdse successen
'De problemen die we aankaarten zijn groot en complex, en kunnen niet over één nacht ijs worden opgelost. Daarom is het belangrijk om ook de kleine stapjes te vieren. Fijn voor je publiek, want zo houd je ze betrokken bij het verhaal. Maar het is ook belangrijk om de inspanning van de bedrijven te erkennen, want voor hen vergt het een hoop inzet en een andere manier van werken én denken.
De kritische vriend
Een belangrijk kenmerk van de Oxfam campagnes is de ‘kritische vriend’- benadering. Dit betekent dat we enerzijds kritisch zijn op de problemen en niet schromen om breed te communiceren over hoe groot de problemen zijn. We zorgen dat we al onze kanalen inzetten om het probleem aan te kaarten, bijvoorbeeld via social media en petities. Anderzijds bewaren we een constructieve houding richting de bedrijven, en denken we met ze mee over oplossingen.'
Stap 5: Blijf je doelwit volgen
'Vaak wordt een publieke belofte gezien als campagnewinst, maar eigenlijk begint het dan pas. Accepteer geen gebakken lucht. Want een commitment is belangrijk, maar als het niet wordt opgevolgd, of niet goed wordt uitgevoerd, dan hebben de boeren en arbeiders die ons voedsel maken er nog steeds niks aan!
Lange adem
Een van de grote successen van Behind the Brands was dat Coca-Cola en Pepsico zich committeerden aan een “Zero Tolerance” beleid omtrent landroof. De bedrijven moesten een actieplan opstellen en externe partijen betrekken in de uitvoering. Oxfam liet een externe evaluatie uitvoeren om te zien in hoeverre ze echt daad bij het woord voegden. Daaruit bleek dat beide bedrijven al belangrijke vooruitgang boekten. Ook gaf evaluatie ze aanbevelingen om nog meer verbeteringen door te voeren. Het is dus van belang dat je een lange adem hebt!'
De 5 tips van Anouk passen we ook toe in onze Behind the Barcodes campagne. We eisen dat de grote supermarkten uitbuiting van kleine boeren en arbeiders in hun ketens aanpakken, zodat jij als consument eerlijke boodschappen in je mandje hebt. Help jij direct mee om deze campagne tot een succes te maken?
Teken de petitie
Eis eerlijke boodschappen!
Eis eerlijke boodschappen
Miljoenen boeren en arbeiders werken onder onmenselijke omstandigheden. Supermarkten kunnen helpen dit te veranderen.