
Wij willen eerlijke boodschappen
Te veel producten in jouw supermarkt bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Samen strijden we voor uitbuitingsvrije boodschappen. In élke supermarkt.
Het probleem: uitbuiting in onze boodschappen
Er schuilt veel leed achter producten die je in de supermarkt tegenkomt. Aan de verpakking is dat niet te zien. Neem bijvoorbeeld koffie uit Brazilië, vis uit Thailand of chocolade gemaakt van cacao uit Ghana. Om jouw boodschappen in je supermarkt te krijgen, werken veel arbeiders en kleinschalige boer(inn)en in lage- en middeninkomenslanden onder mensonterende omstandigheden. Ze maken extreem lange dagen en doen zwaar fysiek werk. Toch verdienen ze soms nauwelijks genoeg om hun gezin te kunnen onderhouden. Vooral vrouwen zijn de dupe: zij verdienen structureel nog minder dan hun mannelijke collega's.
Supermarkten willen vaak de beste kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Die prijs betalen de mensen achter ons voedsel. Supermarkten investeren goed in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders en kleinschalige boeren aan het begin van de keten. Hun rechten worden nauwelijks gewaarborgd.
De oplossing: eerlijke prijzen en rechten
De meeste mensen willen geen uitbuiting in hun eten. Ze willen dat de mensen achter hun voedsel fatsoenlijk worden behandeld en een inkomen ontvangen waarvan ze kunnen rondkomen.
Supermarkten hebben de macht om dit waar te maken. Door zich in te zetten voor leefbare inkomens voor kleinschalige boeren en daarover in gesprek te gaan met hun leveranciers. En door na te gaan onder welke omstandigheden de producten in hun schappen worden geproduceerd.
Om actie van de supermarkten te eisen, is Oxfam in 2018 begonnen met campagnevoeren. Onze boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Met deze campagne dragen we bij aan de verbetering van de rechten en het lot van vele kwetsbare arbeiders en kleinschalige boeren in lage- en middeninkomenslanden.
Op dit moment voeren we campagne voor een leefbaar inkomen voor cacaoboeren uit landen als Ivoorkust en Ghana die zorgen voor de chocolade in onze supermarkten. Een groot deel van hen krijgen nog altijd geen eerlijke prijs voor hun cacao. En zelfs al krijgen zij dat tijdelijk wel, ontbreekt de vaak de zekerheid dat zij op een eerlijke prijs kunnen rekenen in de toekomst.
Video strijd voor gelijkheid
Wat we samen bereikten
Van 2018 tot en met 2022 voerden we campagne voor eerlijke boodschappen onder de naam Behind the Barcodes. Samen met jou, want duizenden Nederlanders tekenden onze petitie. De vijf grootste Nederlandse supermarkten hebben onder druk van onze campagne belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten en vrouwenrechten.
In 2023 lanceerden we samen met Questionmark de eerlijke boodschappen-ranglijst Superlijst Sociaal. Daarmee legden we grootste supermarktketens in Nederland langs de meetlat. Wat doen ze om kinderarbeid, discriminatie en uitbuiting in hun productieketens te voorkomen?
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Nieuws rond de strijd voor eerlijke prijzen
-
10 april 2025 PersberichtAandeel eerlijke chocolade in supermarkten nog geen 6%, Jumbo en Lidl moeten aan de bak
De prijs van chocolade in de schappen van de supermarkt blijft stijgen. Desondanks leven nog steeds veel cacaoboeren in bittere armoede. Uit nieuw Oxfam Novib onderzoek blijkt dat voor nog geen 6% van de chocoladeproducten in onze supermarkten structureel een eerlijke prijs wordt betaald aan de cacaoboeren. Albert Heijn kondigde in oktober 2024 als eerste supermarkt wereldwijd aan om voor al zijn huismerkproducten die cacao bevatten structureel een eerlijke prijs aan cacaoboeren te gaan betalen. Jumbo en Lidl, nummers 2 en 3 in Nederland, kunnen nu niet achterblijven. Oxfam Novib roept deze supermarkten op om een eerlijke prijs te betalen zodat cacaoboeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen.
Lees meer
-
10 april 2025 NieuwsNieuw onderzoek: nog geen 6% van de chocolade in onze supermarkten is eerlijk
Hoewel de prijs van chocolade de pan uit rijst, leven veel boer(inn)en die de cacao produceren nog steeds in bittere armoede. Zo'n 94% van alle chocolade in onze Nederlandse supermarkten is oneerlijk. Dit betekent dat het merendeel van de cacaoboeren nog steeds geen leefbaar inkomen krijgt voor hun harde werken. Dat blijkt uit ons nieuwe onderzoek. Albert Heijn kondigde al aan om wél structureel eerlijke prijzen te gaan betalen: hoog tijd dat supermarktreuzen Jumbo en Lidl volgen.
Lees meer
-
26 februari 2025 PersberichtEuropese Commissievoorstel maakt van anti-wegkijkwet een lege huls
Zojuist presenteerde de Europese Commissie haar verregaande plannen voor afzwakking van de eerder bejubelde Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), de wettelijke EU-verplichting tot internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO). De zogenaamde ‘Omnibus’-plannen van de Europese Commissie bevatten rampzalige afzwakkingen wat betreft onder meer civiele aansprakelijkheid en klimaatregelgeving. Daardoor wordt het oorspronkelijke doel van de wet compleet ontmanteld.
Lees meer
-
23 oktober 2024 PersberichtAlbert Heijn geeft leefbaar inkomen cacaoboeren eindelijk prioriteit, nu rest van de cacaosector nog
Albert Heijn kondigt vandaag aan dat ze als eerste supermarkt een eerlijke prijs gaan betalen aan de cacaoboeren voor al hun eigen chocoladeproducten. Hiermee laat het bedrijf zien dat het mogelijk is voor een grote supermarkt om nu eindelijk een leefbaar inkomen mogelijk te maken voor cacaoboeren, zo stelt Oxfam Novib.
Lees meer
-
17 juni 2024 BlogEuropese ‘antiwegkijkwet’: mijlpaal of niet? “Met één wet is niet alles opgelost
Een grote stap in de juiste richting: de ‘antiwegkijkwet’ die onlangs is aangenomen door het Europees Parlement moet ervoor zorgen dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor de schade die ze toebrengen aan mens en milieu. Wie hebben er wat aan deze wet? En is het een mijlpaal, of valt het tegen? Eline Achterberg, expert mensenrechten & bedrijfsleven bij Oxfam Novib, legt uit.
Lees meer
-
22 april 2024 PersberichtOxfam en cacaoboeren op Wereldcacaoconferentie in Brussel
Oxfam-experts en cacaoboeren zijn aanwezig vandaag bij de start van de Wereldcacaoconferentie in Brussel (21-24 april), die plaatsvindt op een moment van ongekende productietekorten en torenhoge cacaoprijzen. Voor het eerst heeft de cacaoprijs de 11.000 dollar per ton overschreden. Ook publiceert Oxfam vandaag haar nieuw rapport over het huidige cacaohandelssysteem. Dit systeem werkt goed voor grote chocoladebedrijven, handelaren in cacao die over veel kapitaal beschikken en toegang hebben tot termijnmarkten of speculanten in grondstoffen. Dit geldt niet voor de boeren die de cacaobonen produceren in Côte d’Ivoire of Ghana, die noodgedwongen hun land verkopen aan illegale gouddelvers, hun kinderen moeten inzetten door armoede en te maken hebben met ontbossing en monocultuur.
Lees meer