Wij willen eerlijke boodschappen
Te veel producten in jouw supermarkt bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Samen strijden we voor uitbuitingsvrije boodschappen. In élke supermarkt.
Het probleem: uitbuiting in onze boodschappen
Er schuilt veel leed achter producten die je in de supermarkt tegenkomt. Aan de verpakking is dat niet te zien. Neem bijvoorbeeld koffie uit Brazilië, of vis uit Thailand. Om jouw boodschappen in je supermarkt te krijgen, werken veel arbeiders in lage- en middeninkomenslanden onder mensonterende omstandigheden. Ze maken extreem lange dagen. Worden op straat gezet bij zwangerschap. En verdienen soms nauwelijks genoeg om hun gezin te kunnen onderhouden. Vooral vrouwen zijn de dupe: zij verdienen structureel nog minder dan hun mannelijke collega's.
Supermarkten willen vaak de beste kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Die prijs betalen de mensen achter ons voedsel. Supermarkten investeren goed in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders aan het begin van de keten. Hun rechten worden nauwelijks gewaarborgd.
De oplossing: eerlijke prijzen en rechten
De meeste mensen willen geen uitbuiting in hun eten. Ze willen dat de mensen achter hun voedsel fatsoenlijk worden behandeld en een loon ontvangen waar van kunnen rondkomen.
Supermarkten hebben de macht om dit waar te maken. Door in gesprek te gaan met hun leveranciers. En door na te gaan onder welke omstandigheden de producten in hun schappen worden geproduceerd.
Om actie van de supermarkten te eisen, is Oxfam in 2018 begonnen met campagnevoeren. Onze boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Met deze campagne dragen we bij aan de verbetering van de rechten en het lot van vele kwetsbare arbeiders en kleinschalige boeren in lage- en middeninkomenslanden.
Met de ranglijst Superlijst Sociaal leggen we de grootste supermarktketens in Nederland langs de meetlat. Wat doen ze om kinderarbeid, discriminatie en uitbuiting in hun productieketens te voorkomen? Ontdek het in de meest recente ranglijst.
Video strijd voor gelijkheid
Wat we samen bereikten in de strijd voor eerlijke boodschappen
De afgelopen jaren voerden we campagne voor eerlijke boodschappen onder de naam Behind the Barcodes. Samen met jou, want duizenden Nederlanders tekenden onze petitie. Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben onder druk van onze campagne belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten en vrouwenrechten.
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Nieuws rond de strijd voor eerlijke prijzen
-
23 oktober 2024 PersberichtAlbert Heijn geeft leefbaar inkomen cacaoboeren eindelijk prioriteit, nu rest van de cacaosector nog
Albert Heijn kondigt vandaag aan dat ze als eerste supermarkt een eerlijke prijs gaan betalen aan de cacaoboeren voor al hun eigen chocoladeproducten. Hiermee laat het bedrijf zien dat het mogelijk is voor een grote supermarkt om nu eindelijk een leefbaar inkomen mogelijk te maken voor cacaoboeren, zo stelt Oxfam Novib.
Lees meer
-
17 juni 2024 BlogEuropese ‘antiwegkijkwet’: mijlpaal of niet? “Met één wet is niet alles opgelost
Een grote stap in de juiste richting: de ‘antiwegkijkwet’ die onlangs is aangenomen door het Europees Parlement moet ervoor zorgen dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor de schade die ze toebrengen aan mens en milieu. Wie hebben er wat aan deze wet? En is het een mijlpaal, of valt het tegen? Eline Achterberg, expert mensenrechten & bedrijfsleven bij Oxfam Novib, legt uit.
Lees meer
-
22 april 2024 PersberichtOxfam en cacaoboeren op Wereldcacaoconferentie in Brussel
Oxfam-experts en cacaoboeren zijn aanwezig vandaag bij de start van de Wereldcacaoconferentie in Brussel (21-24 april), die plaatsvindt op een moment van ongekende productietekorten en torenhoge cacaoprijzen. Voor het eerst heeft de cacaoprijs de 11.000 dollar per ton overschreden. Ook publiceert Oxfam vandaag haar nieuw rapport over het huidige cacaohandelssysteem. Dit systeem werkt goed voor grote chocoladebedrijven, handelaren in cacao die over veel kapitaal beschikken en toegang hebben tot termijnmarkten of speculanten in grondstoffen. Dit geldt niet voor de boeren die de cacaobonen produceren in Côte d’Ivoire of Ghana, die noodgedwongen hun land verkopen aan illegale gouddelvers, hun kinderen moeten inzetten door armoede en te maken hebben met ontbossing en monocultuur.
Lees meer
-
28 februari 2024 BlogWaarom we ons juist wél met politiek bemoeien
‘Bemoei je niet met politiek, ga hulp geven’ – het is een reactie die we regelmatig krijgen op ons werk, zeker sinds we naar de rechter zijn gestapt om de Nederlandse staat aan te klagen. Maar politiek zijn we altijd al geweest. We nemen je mee langs een stukje geschiedenis en leggen je uit waarom we ons juist met de politiek bemoeien om ons doel te bereiken: gelijkheid wereldwijd.
Lees meer
-
1 februari 2024 BlogSupermarkten onderzoeken hun impact op mensenrechten – wat moet er beter?
Terwijl supermarkten in 2023 recordomzetten draaiden, zagen de mensen die onze boodschappen produceren daar bar weinig van terug. Dat moet anders. Al jaren volgen wij supermarkten en hun mensenrechtenbeleid met als doel: uitbuitingsvrije boodschappen. Onder druk van onze campagne beloofden supermarkten onder meer om te onderzoeken op welke manier hun bedrijfsvoering en die van hun toeleveranciers negatieve gevolgen heeft voor de mensen die ons voedsel produceren. Maar komen ze die belofte ook na?
Lees meer
-
14 december 2023 BlogOnze chocoladeletters en kerstkransjes zijn toch niet zo feestelijk
Het is weer de tijd van het jaar waarin alle straten in Nederland feestelijk verlicht zijn. De kerstsfeer is ook te merken in de Nederlandse supermarkten. Richting december krijgen alle snacks, snoep en chocolade een kleurrijke verpakking. Sinds mijn verhuizing naar Nederland doe ik jaarlijks mee aan de Sinterklaastraditie van chocoladeletters. Maar dit jaar kijk ik anders naar al die chocola die voor mijn neus ligt. Het doet me denken aan mijn reis naar Ghana van afgelopen september. Chocolade blijkt een bittere nasmaak te hebben, iets wat me een erg ongemakkelijk gevoel geeft.
Lees meer