Albert Heijn zet mensenrechtenstappen
Actievoeren werkt. Dankzij de campagne Behind the Barcodes van Oxfam Novib introduceert Albert Heijn nieuw beleid op mensenrechten en duurzaamheid. Supermarktketen Jumbo en het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold Delhaize, blijven vooralsnog achter.
Supermarktketen Albert Heijn belooft met het nieuwe beleid flinke stappen te zetten op onder andere vrouwenrechten, leefbaar loon en transparantie over de oorsprong van producten. Albert Heijn is de eerste supermarkt ter wereld die zulke vergaande toezeggingen doet als reactie op de campagne Behind the Barcodes van Oxfam Novib.
We hebben de afgelopen acht maanden intensieve onderhandelingen met Albert Heijn gevoerd. De beloftes zien er goed uit.
Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib
Uitbuiting aanpakken
Met de internationale campagne Behind the Barcodes, die in Nederland in juni 2018 van start ging, vertelt Oxfam Novib wat supermarkten kunnen doen om uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen. In Nederland focust Oxfam Novib op hoe de vijf grootste supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus omgaan met de arbeiders en boeren die ons voedsel produceren in ontwikkelingslanden.
Het is mooi om te zien dat Albert Heijn als grootste Nederlandse supermarkt eindelijk verantwoordelijkheid neemt voor de mensen in hun productieketen, inclusief die in ontwikkelingslanden. Albert Heijn laat zien dat het wél kan.
Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib
Beloften
Albert Heijn belooft onder meer:
- mensenrechtenschendingen te voorkomen en arbeidsomstandigheden te verbeteren
- eerst verantwoordelijkheid te nemen voor huismerkproducten en later ook voor andere merken
- zelfonderzoek te doen naar leefbaar loon, vrouwenrechten en arbeidsomstandigheden in overleg met lokale arbeiders, boeren, vakbonden en ngo’s
In de gaten houden
Oxfam Novib zal het nieuwe beleid van Albert Heijn gaan monitoren en kijken of de supermarktketen inderdaad doet wat ze zegt. Want het gaat er nu om dat deze beloften ook in de praktijk worden gebracht.
Jumbo en Ahold Delhaize blijven achter
Moederbedrijf Ahold Delhaize zou het goede voorbeeld van haar dochteronderneming moeten volgen. Want dan wordt de impact op de levens van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden nog veel groter. Ahold Delhaize is namelijk niet alleen het moederbedrijf van Albert Heijn, maar ook van vele andere supermarkten in de wereld.
Oxfam Novib hoopt dat andere Nederlandse supermarktketens zoals Jumbo het goede voorbeeld van Albert Heijn volgen. De onderhandelingen met Jumbo hebben tot nu toe te weinig concrete resultaten opgeleverd. Oxfam Novib beseft dat deze campagne een kwestie van lange adem is. Ze zal de vijf grootste Nederlandse supermarktketens blijven aansporen tot duurzame verbeteringen om de uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen.
Tijdlijn
-
16 mei 2023 Nieuws7 grote supermarkten in Nederland maken te weinig werk van mensenrechten
Géén van de grote supermarkten in Nederland doet genoeg tegen de uitbuiting van de mensen die jouw boodschappen produceren. Zowel Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl als PLUS scoren een onvoldoende op hun mensenrechtenbeleid in hun toeleveringsketens. Concrete acties om dit te verbeteren blijven uit, hoewel Lidl het nog het best doet. Dat blijkt uit onze nieuwe Superlijst Sociaal.
Lees meer
-
19 december 2022 NieuwsZo streden we samen voor gelijkheid in 2022
2022 – het jaar zit er bijna op. Het jaar van het klimaatschadefonds, waarmee er eindelijk erkenning komt voor kwetsbare landen die lijden onder de klimaatcrisis. Maar ook een pijnlijk jaar, waarin talloze mensen te maken kregen met de verwoestende gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Maar 2022 was ook het jaar dat jij je luid en duidelijk liet horen. Voor gelijke rechten, ongeacht gender of geaardheid. Voor eerlijke boodschappen. Voor veiligheid voor iedereen. In 2022 stond jij achter de mensen die streden voor gelijkheid. En daarvoor willen we je ontzettend bedanken. Dit hebben we samen bereikt.
Lees meer
-
23 mei 2022 Persbericht62 nieuwe miljardairs in voedselsector terwijl extreme honger wereldwijd toeneemt
Terwijl voor burgers de kosten voor energie en voedsel enorm stijgen neemt het vermogen van miljardairs in de voedsel- en energiesector elke dag met bijna $ 600 miljoen toe.
Lees meer
-
5 april 2022 NieuwsLidl en Aldi meest vooruitgegaan op de supermarktranglijst, Jumbo, AH en PLUS blijven achter
Hij is er weer: onze jaarlijkse supermarktranglijst. Lidl en Aldi hebben veel vooruitgang geboekt en voeren de lijst dit jaar aan.
Lees meer
-
5 april 2022 PersberichtLidl en Aldi scoren beter op Oxfam Novib supermarktenranglijst, AH en Jumbo blijven achter
Lidl en Aldi scoren allebei beter en staan nu ruim bovenaan in de Nederlandse Oxfam Novib supermarktenranglijst. Jumbo en Albert Heijn scoren nog steeds ruim onvoldoende. PLUS blijft de grote achterloper.Dit blijkt uit de nieuwe supermarktenranglijst van Oxfam Novib die vandaag voor de vierde keer gepubliceerd wordt.
Lees meer
-
8 december 2021 NieuwsDit hebben we samen met jou bereikt in 2021
Hoe zou jij het afgelopen jaar in één zin samenvatten? Grote kans dat ‘corona’ in die zin voorkomt. De coronacrisis bracht ons grote tegenslagen, in Nederland en vooral in de kwetsbaarste landen. Maar wat ons betreft hoort in die zin ook het woord ‘veerkracht’ thuis. Want we zagen hoe mensen zoals jij zich verzetten tegen de grote ongelijkheid die ook deze crisis weer blootlegde. Een terugblik op het afgelopen jaar en alles wat we samen met jou en onze partners hebben bereikt.
Lees meer