Albert Heijn zet mensenrechtenstappen

  • 19 februari 2019

pensioenfondsen tekenen convenant
Foto: Adrian Mulya/Oxfam

Actievoeren werkt. Dankzij de campagne Behind the Barcodes van Oxfam Novib introduceert Albert Heijn nieuw beleid op mensenrechten en duurzaamheid. Supermarktketen Jumbo en het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold Delhaize, blijven vooralsnog achter.

Supermarktketen Albert Heijn belooft met het nieuwe beleid flinke stappen te zetten op onder andere vrouwenrechten, leefbaar loon en transparantie over de oorsprong van producten. Albert Heijn is de eerste supermarkt ter wereld die zulke vergaande toezeggingen doet als reactie op de campagne Behind the Barcodes van Oxfam Novib.


We hebben de afgelopen acht maanden intensieve onderhandelingen met Albert Heijn gevoerd. De beloftes zien er goed uit.
Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib

Uitbuiting aanpakken

Met de internationale campagne Behind the Barcodes, die in Nederland in juni 2018 van start ging, vertelt Oxfam Novib wat supermarkten kunnen doen om uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen. In Nederland focust Oxfam Novib op hoe de vijf grootste supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus omgaan met de arbeiders en boeren die ons voedsel produceren in ontwikkelingslanden.

Het is mooi om te zien dat Albert Heijn als grootste Nederlandse supermarkt eindelijk verantwoordelijkheid neemt voor de mensen in hun productieketen, inclusief die in ontwikkelingslanden. Albert Heijn laat zien dat het wél kan.
Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib

Beloften

Albert Heijn belooft onder meer:

  • mensenrechtenschendingen te voorkomen en arbeidsomstandigheden te verbeteren
  • eerst verantwoordelijkheid te nemen voor huismerkproducten en later ook voor andere merken
  • zelfonderzoek te doen naar leefbaar loon, vrouwenrechten en arbeidsomstandigheden in overleg met lokale arbeiders, boeren, vakbonden en ngo’s

In de gaten houden

Oxfam Novib zal het nieuwe beleid van Albert Heijn gaan monitoren en kijken of de supermarktketen inderdaad doet wat ze zegt. Want het gaat er nu om dat deze beloften ook in de praktijk worden gebracht.

Jumbo en Ahold Delhaize blijven achter

Moederbedrijf Ahold Delhaize zou het goede voorbeeld van haar dochteronderneming moeten volgen. Want dan wordt de impact op de levens van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden nog veel groter. Ahold Delhaize is namelijk niet alleen het moederbedrijf van Albert Heijn, maar ook van vele andere supermarkten in de wereld.


Oxfam Novib hoopt dat andere Nederlandse supermarktketens zoals Jumbo het goede voorbeeld van Albert Heijn volgen. De onderhandelingen met Jumbo hebben tot nu toe te weinig concrete resultaten opgeleverd. Oxfam Novib beseft dat deze campagne een kwestie van lange adem is. Ze zal de vijf grootste Nederlandse supermarktketens blijven aansporen tot duurzame verbeteringen om de uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen.

Tijdlijn

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies