Actievoeren werkt! Supermarkten beloven uitbuiting aan te pakken
Wauw, wat hebben we een fantastisch resultaat behaald dankzij onze supporters! De afgelopen weken stuurden duizenden van jullie berichtjes richting de grootste supermarkten van Nederland. Jullie eis: stop uitbuiting van vrouwen in de productieketens. En de 3 grootste supermarkten luisterden! Lees hier wat we samen hebben bereikt.
Albert Heijn, Jumbo en Lidl, de 3 grootste supermarktketens van Nederland die 67% van de markt in handen hebben, publiceren voor het eerst toezeggingen om de uitbuiting van vrouwen in hun ketens serieus aan te pakken. Dat is mede te danken aan flink wat druk van onze supporters: jullie stuurden massaal protest-sms’jes, die wij omzetten naar telefoontjes richting de supermarkten. Uitbuiting kan écht niet, lieten jullie zo weten. En dat hielp enorm om de supermarkten te overtuigen om met ons om de tafel te gaan zitten, net als de radiospotjes waar jullie zendtijd voor kochten.
Hoog tijd voor actie
Zo publiceerden Jumbo en Lidl concrete stappen om vrouwenrechten in hun ketens te verbeteren. Later volgde ook Albert Heijn, de grootste supermarkt van Nederland, met een verklaring waarin ze onder meer beloven vrouwenrechtenschendingen in hun keten systematisch in kaart te brengen en daarover jaarlijks te rapporteren.
De toezeggingen van de supermarkten zijn keihard nodig. Uit ons nieuwste onderzoek blijkt dat veel supermarkten hun omzet flink zien stijgen tijdens de coronapandemie, terwijl de vrouwen in hun productieketens, die onze boodschappen produceren, onder afschuwelijke omstandigheden werken en nauwelijks genoeg verdienen om rond te komen. Dat moet natuurlijk anders!
Hoe nu verder?
We zijn blij dat de supermarkten naar hun klanten luisteren en beloven werk te maken van vrouwenrechten. En we zijn onze supporters heel dankbaar dat ze ook Aldi en PLUS veelvuldig berichtjes hebben gestuurd. Helaas weigeren deze 2 supers vooralsnog voldoende stappen te zetten om vrouwenuitbuiting in hun ketens aan te pakken. Aldi doet het daarin iets beter: zij hebben nieuwe toezeggingen gepubliceerd, maar deze zijn nog niet goed genoeg.
De komende tijd zullen we nauwlettend in de gaten houden of de supermarkten hun mooie woorden echt in de praktijk brengen. Ook blijven wij open voor gesprekken met de supermarkten om samen werkbare oplossingen te vinden die de levens van de vrouwen die ons eten produceren verder verbeteren. Natuurlijk houden we jullie op de hoogte van de voortgang.
Wat we hebben bereikt
We blijven dus bezig, want campagnevoeren werkt! Al jaren werken we achter en voor de schermen hard aan het uitbannen van mensenleed in de schappen, en met resultaat. Een greep uit onze successen:
- Duizenden Nederlanders lieten via onze petitie weten dat ze eerlijke boodschappen eisen
- Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben onder druk van onze campagne al eerder belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten.
- Daar komen nu de beloftes rond het ondersteunen van de vrouwen die ons eten produceren bij.
Lees hier meer over hoe we strijden voor eerlijke boodschappen.