Aldi zet stappen tegen vrouwenuitbuiting, maar gaat niet ver genoeg

  • 27 juli 2021

Maria uit Brazilië werkt 13 uur per dag voor een hongerloon
Maria uit Brazilië met haar dochter. Maria werkt 13 uur per dag op een koffieplantage voor een hongerloon.
Foto: Tatiana Cardeal/ Oxfam Brasil

Uitbuiting van vrouwen, dat is niet te verkopen. Dat was de boodschap waarmee onze supporters de grootste Nederlandse supermarkten de afgelopen weken telefonisch bestookten. Onder druk van jullie berichtjes maakt Aldi in navolging van Albert Heijn, Jumbo en Lidl een aantal belangrijke toezeggingen op het gebied van vrouwenrechten. Al zijn deze toezeggingen nog niet voldoende, zonder jullie steun waren we nooit zover gekomen. Ontzettend bedankt! 

De afgelopen weken stuurden duizenden van jullie sms’jes richting de grootste supermarkten, die wij vervolgens omzetten in telefoontjes. Het is namelijk hoog tijd dat zij meer gaan doen tegen uitbuiting van vrouwen die ons eten produceren, zo blijkt uit ons nieuwste onderzoek. Mede dankzij jullie acties zijn Albert Heijn, Jumbo en Lidl in beweging gekomen. Zij hebben verklaringen gepubliceerd waarin ze beloven vrouwenrechtenschendingen in hun ketens aan te pakken. 

Ook Aldi zet stappen, maar niet groot genoeg 

Ook Aldi zet nu stappen in de juiste richting, maar deze zijn onvoldoende om de vrouwen die ons eten produceren op een geloofwaardige manier te ondersteunen. Zo willen ze niet genoeg transparantie verschaffen over hun toeleveranciers, waardoor vrouwen niet bij de juiste adressen kunnen aankloppen om hun rechten te halen. Ook blijft het onduidelijk wat het bedrijf gaat doen om de lage lonen van de vrouwen in de toeleveringsketens te verbeteren.   

Wij verwelkomen de belangrijke stappen die Aldi nu zet, maar in tegenstelling tot de beloftes van Albert Heijn, Jumbo en Lidl gaan deze stappen niet ver genoeg. Wij blijven Aldi dan ook aansporen om het juiste te doen. 

Wat we hebben bereikt 

We blijven dus bezig, want campagnevoeren werkt! Al jaren werken we achter en voor de schermen hard aan het uitbannen van mensenleed in de schappen, en met resultaat. Een greep uit onze successen: 

  • Duizenden Nederlanders lieten via onze petitie weten dat ze eerlijke boodschappen eisen 
  • Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben onder druk van onze campagne al eerder belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten.  
  • Daar komen nu de beloftes rond het ondersteunen van de vrouwen die ons eten produceren bij.  

Lees hier meer over hoe we strijden voor eerlijke boodschappen.  

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies