Verhalen achter de barcode
Foto: Adrian Mulya/Oxfam

Supermarkten reageren: betekent dat ook verandering?

We ontvingen veel reacties op onze Behind the Barcodes-campagne. Ook van de supermarkten. Wat zeggen ze?

De reacties stroomden binnen na de lancering van onze Behind the Barcodes-campagne. De media berichtten uitgebreid over ons onderzoek:

  • Algemeen Dagblad
  • NRC
  • Trouw
  • NOS
  • Nu.nl

Ook reageerden duizenden mensen op sociale media of tekenden de petitie.

Supermarkten willen praten

Ook de supermarkten reageerden, zoals Albert Heijn, waarmee zij laten zien dat zij belang hechten aan eerlijke boodschappen.

Het is goed om te zien dat de supermarkten erkennen en herkennen dat de mensenrechtensituatie van boeren en werknemers die ons eten maken beter kan en moet. En dat zij met ons verder in gesprek willen om betekenisvolle stappen te gaan zetten.

Dat willen we met deze campagne bereiken: we blijven campagne voeren totdat de supermarkten zich op een betekenisvolle manier inzetten voor veilige arbeidsomstandigheden en gelijke behandeling van vrouwen helpen garanderen.

Supermarkten zijn het met ons eens, maar...

De supermarkten erkennen dat er nog stappen moeten worden gezet. Tegelijkertijd geven ze aan dat ze nu al vanalles doen. Volgens ons gaat dit te langzaam en ontbreekt het gevoel voor urgentie  bij supermarkten.

Al in 2011 zijn de VN-richtlijnen voor mensenrechten en bedrijfsleven internationaal afgesproken. Onze supermarktranglijst bouwt daarop voort en laat zien dat supermarkten daarop echt onvoldoende scoren.

Verder geven ze allemaal aan dat ze werken aan verbeteringen door gebruik te maken van certificeringen. Wij zien certificering als een belangrijke stap in de goede richting.

Certificeerders zoals Max Havelaar doen er veel aan om de arbeids- en productieomstandigheden van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden te verbeteren. Maar de verantwoordelijkheid van supermarkten stopt niet bij certificeringen. Zij moeten zelf een goed beeld hebben van de risico’s voor alle mensen die werken in hun toeleveringsketens. De verantwoordelijkheid voor naleving van mensenrechten in de eigen keten, ligt uiteindelijk altijd bij het bedrijf zelf.

Samenwerking is essentieel

Supermarkten benadrukken dat ze strenge eisen stellen aan leveranciers. Dat is een goed begin, al hebben we hier ook nog wel wat aanbevelingen. Maar hun verantwoordelijkheid gaat verder dan het stellen van eisen aan leveranciers. Het is hun eigen verantwoordelijkheid om de risico’s in hun ketens te kennen en ervoor te zorgen dat mensenrechten worden gerespecteerd.

En om die risico’s goed in kaart te brengen, zullen ze samen met de stakeholders op onderzoek moeten gaan naar risico’s, samen plannen van aanpak maken en uitvoeren, hier volledig transparant over zijn en samen ervan leren. 

Zonder transparantie geen verantwoording

Sommige supermarkten geven aan dat ze het beter kunnen doen op transparantie. Tegelijkertijd stellen de supermarkten de vraag waarom we ons  alleen baseren op publiekelijk toegankelijke informatie. Transparantie legt de basis voor vertrouwen: door beleid publiek te maken of betekenisvolle veranderingen publiekelijk aan te kondigen, laat een supermarkt zien waar ze staat. Zo weten consumenten, producenten en werknemers in de toeleveringsketens waar ze aan toe zijn. 

Wat gebeurt er de komende tijd?

Oxfam’s deur blijft altijd open. Zo hebben wij het afgelopen jaar, in aanloop naar deze campagne, de supermarkten regelmatig geïnformeerd en geconsulteerd. Het is dan ook goed om te horen dat sommige supers ons op zeer korte termijn uitnodigen om te praten. Wij gaan graag op die uitnodiging in. De urgentie is groot, wat de ernst van het mensenleed dat in ons onderzoek naar boven is gekomen duidelijk laat zien. 

We kijken dus uit naar de gesprekken en houden jullie op de hoogte van de voortgang.

Distrifood verzamelde reacties van verschillende supermarkten.

 

Foto: Fancycrave/Pexels

Achter de streepjescode

Ontdek hoe uitbuiting in ons eten terechtkomt en wat supermarkten kunnen doen om dat te helpen voorkomen. Het hele verhaal

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies